A Szinapszis Egészségügyi Piackutató és Tanácsadó Kft. elemzéséből kiderül, az érett nők a magyar egészségügy legtudatosabb fogyasztói – tájékoztat a Népszabadság.
A magyar egészségügyben már jó néhány éve megkezdődött a betegek tudatos fogyasztóvá válása. Az elmúlt két év változásai - az Egészségbiztosítási Felügyelet létrehozása, az ellátás költségeiről szóló kötelező elszámolási nyilatkozat bevezetése, a gyógyszerek hozzáférhetőségét könnyítő szabályok - nagyságrendekkel növelték a betegek ez irányú igényeit.
Ma a patika a betegek fogyasztói döntéseinek legtradicionálisabb helyszíne. Ott a recept nélkül hozzáférhető szerek széles palettájáról akár egyéni ízlése alapján is választhatna bárki bármit. A Spatium Piackutató Kft. tapasztalatai szerint ennek ellenére a hirtelen fellépő betegségek, mint az influenza áldozatai még az ilyen szerek esetében is szívesen hagyatkoznak a gyógyszerészekre.
A tartósan betegek, életmódszerűen gyógyszerszedők részben reklámvezéreltek, másrészt sorra próbálják a kínálatot. A patikusok határozottan állítják: az esti tévéreklámban ajánlott szer forgalma rendre megugrik. A legnagyobb forgalmú készítmények továbbra is a láz- és fájdalomcsillapítók. Ezekből ugyan számtalan van a piacon, de a tavaly óta már csak recept ellenében adható Algopyrin mégis letaszíthatatlan az eladási lista éléről. Még mindig ötször többen veszik, mint bármely más szert e termékek közül. Ezt a gyógyszert nem lehet reklámozni, viszont hozzátartozik a magyar háztartásokhoz, éppannyira, mint a mosópor.
A Szinapszis Egészségügyi Piackutató és Tanácsadó Kft. 2007 jelenségeit górcső alá vevő kutatása szerint az átlagos magyar család havonta 6000 forintot költ receptköteles, és további 2600 forintot vény nélkül megvásárolható gyógyszerekre. Ám a megvásárolt szerek mintegy ötödét, értékben 1700 forintnyit nem szed be, nem használ fel.