• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Törvény híján a kényszerek és az érdekek szabják át az egészségügyi intézményeket

Lapszemle Forrás: Népszabadság

Az utóbbi néhány évben az egészségügyben felgyorsult a spontán magánosítás.

Egy-egy nagyobb kórház, netán intézményi holding irányítása nemcsak több szakmai lehetőséget, de gazdasági és politikai hatalmat is ígér – tájékoztat a Népszabadság.

Tavaly a kormány kórházkarcsúsító programjával öt állami intézményt olvasztottak az Állami Egészségügyi Központba Budapesten. A főváros is összevont több kórházat. Három éven belül Budapest az összes egészségügyi intézményét egyetlen holding alá akarja szervezni. Csak a terv előkészítése 200 millió forintot emészt fel, s ha megvalósul, a főváros - költségvetési intézmény helyett - vállalati formában működteti majd kórházait.

Az elmúlt két évben az ország egyéb területein is megkezdődött a kórházak gazdálkodási formaváltása: több önkormányzat - Körmend, Hévíz, Tapolca, Várpalota, Dombóvár, Harkány, Siklós, Dunaújváros, Kiskunhalas, Szarvas, Mezőtúr, Gyöngyös, Hatvan, Pomáz, Dorog - adta át tíz, húsz, huszonöt évre magáncégeknek a fekvő-, illetve a járóbetegellátását. A nagy egyetemek (Debrecen, Pécs, Szeged) klinikáik mellé sorra kebelezik be fúziós folyamatokkal a városi vagy attól távolabbi kisebb intézményeket.

Veszprém megye az egyetlen sikertörténet, ahol Rácz Jenő volt szocialista egészségügyi miniszter, a megyei kórház igazgatója összefogott a megye 11 kórházával, és új struktúrát alakított ki. Bár az intézmények száma az adott területen csaknem a felére csökkent, de megosztották egymás között a feladatot. Ugyanazt az eszközrendszert három műszakban használhatják, s ha a megyében csak öt radiológus van, akkor azok egy teleradiológiai rendszerrel a teljes megyét képesek ellátni. Mindez olyan tőkekoncentrációt jelent, amely lehetővé teszi, hogy jó fizetéssel tartsák ott a szakembereket.

Az Állami Számvevőszéknek (ÁSZ) a konvergenciaprogramról szóló elemzése jelzi, hogy az állami struktúraátalakítás pénzügyileg nem sikerült túl jól: az alig kétmilliárdos megtakarítással szemben tízmilliárdokkal ugrott meg a kórházak adóssága. Az ÁSZ szerint a finanszírozási korlátok együttesen megduplázhatják a lejárt tartozásokat.

A pénzügyi feszültség miatt a kormány már 2007-ben 28 milliárdos gyorssegélyt osztott szét az intézmények közt. A csődök elkerülése érdekében a kórháztulajdonosok sokféle eszközzel próbálkoznak.

- Politikai konszenzus nélkül egyetlen projekt sem működik - állítja Kollányi Gábor, a HospInvest tulajdonosa. Cége a legnagyobb a hazai kórházműködtetők közt található. Több szakértő azt mondta: az egészségügy sem mentes a korrupció különböző formáitól. A döntéshozó önkormányzati testületek egységes szabályozás híján a szükséges lépésekhez a polgári törvénykönyvet és az államháztartási törvényt alkalmazzák.

A Gazdasági Versenyhivatal Torjákné Amberger Terézia főtanácsos szerint, miközben egyre nagyobb számban válnak a korábban költségvetési intézmények vállalattá, esetükben nem alkalmazhatók a piacvédelmi eszközök, így nincs kellő kontroll sem a fúziók, sem az egyéb átalakulások során.