Csaknem minden második beteg nem megy el az előre megadott időpontra.
A győri Petz Aladár Megyei Oktató Kórházban előjegyzés alapján lehet időpontot kérni (és kapni) a járóbeteg-ellátásra. A rendszert azért vezették be, hogy az ellátás hatékonyabban működjön; a páciensek tudják, melyik napra kell adott esetben szabadságot kivenniük, s lehetőleg ne kelljen órákat ücsörögniük a folyosón. Csakhogy már fél évvel ezelőtt is kiderült, csaknem minden második beteg nem megy el az előre megadott időpontra, de mivel ezt nem jelzi, így a helyére nem is hívnak be senkit.
A kórházban évente mintegy egymillió ambuláns ellátásra szoruló beteg fordul meg, tehát a feleslegesen kiutalt időpontok százezres nagyságrendűek. A miértre a kórház is tudja a választ: a betegek nagy része nem bír annyit várni, mint amennyire a várólista kötelezné, ezért időközben a többségük elmegy inkább magánrendelésre. Más kérdés, hogy ha ezt jeleznék a kórháznak, akkor a helyükre másokat be tudnának írni, így pedig csökkenne a várólisták hossza. Fél évvel az első statisztika után egy újabb készült a Kisalföld számára, eszerint valamelyest javultak az arányok – de nem mindenhol.
Dr. Somogyi Tivadar, a kórház járóbeteg-ellátásért felelős igazgatóhelyettese szerint átszervezésekkel próbálta és próbálja a győri intézmény a várólisták hosszát lerövidíteni, de ez nem mindenhol lehetséges. Nem egy területen lenne elég szakorvos, csak az oly sokszor emlegetett volumenkorlát miatt nem láthat el több beteget a kórház; de van olyan szakterület is – például a bőrgyógyászat –, ahová két orvost is fel tudnának venni, s akkor a betegforgalom is felgyorsulna. Ezzel együtt, ha a távol maradó páciensek egyetlen telefonnal jeleznék, hogy elmentek inkább máshová gyógyulni/vagy megszűnt a panaszuk, akkor betegtársaikon segítenének – mondja dr. Somogyi Tivadar.