Éjjel egész Európában szünetel a légi mentés, mivel sötétben nem látszanak az akadályok.
A légimentő-bázis átadása óta 15 percen belül bárkihez elér a mentőhelikopter, de nem mindegy, mikor történik a baj, éjjel ugyanis egész Európában szünetel a légi mentés. Az ok: a helikopter sötétben nem tud biztonsággal megközelíteni egy ismeretlen terepet. Ennek ellenére előfordulhat, hogy valamiért mégis repülnie kell, ám a legtöbb kórháznak nincs kivilágított leszállóhelye, írja a delmagyar.hu.
– Sötétben nem látszanak az akadályok, emiatt a helikopter éjszaka nem tud biztonsággal megközelíteni egy ismeretlen terepet – árulta el az okot Szirom Sándor, az Országos Mentőszolgálat főpilótája. Hozzátette: előfordulhat viszont, hogy egy baleset még jó látási viszonyok között történik, de mire a beteggel odaérnek a kórházba, besötétedik. A legtöbb súlyponti intézménynek azonban nincs kivilágított leszállópályája.
– Úgy tudom, a légi mentőknek nincs engedélyük éjszakai repülésre, mert a központi irányításuk nem megoldott – mondta Simonka János Aurél, a szegedi traumatológiai klinika vezetője. – A leszállóhelyünk pályázati pénzből 2006-ban épült meg, de az előbb elmondottak miatt nincs kivilágítva.
Ez a helyzet a Dél-Alföld több jelentős egészségügyi intézményében is: Makón, Békéscsabán, Baján. Nyáron – mivel később sötétedik – ez nem jelent akkora problémát, mint a téli időszakban. Ráadásul bármikor adódhat olyan helyzet, hogy a mentőhelikopternek egy súlyos beteget kell sötétedés után egyik kórházból a másikba eljuttatnia, vagy valamilyen szervet szállít életmentő transzplantációhoz. Szívcserénél például a szerv donorból való kiemelését követően az utaztatásra és a beültetésre mindössze négy óra áll rendelkezésre.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság Légiközlekedési Igazgatósága – mint megtudtuk – még idén végignézi a magyar kórházak helikopter-leszállóhelyeit, abból a szempontból is, hogy alkalmasak-e a gépek fogadására. A felügyeleti és engedélyezési osztály vezetője, Arnold Ferenc a delmagyar.hu kérdésére azt mondta: végső esetben egy reflektorral megvilágított leszállóhely is alkalmas arra, hogy helikoptert fogadjon.
Túri Péter, az Országos Mentőszolgálat Légimentő Kht. ügyvezető igazgatója a Kossuth rádiónak korábban azt nyilatkozta, bízik benne, hogy mire odáig eljutnak, hogy a saját bázisaikon is lesz megfelelő fénytechnika – ez eddig két bázison valósult meg –, addigra a kórházak többségének leszállópályája is eljut erre a szinte, és akkor a légi mentést is ki lehet terjeszteni 24 órásra. Ez legkorábban 2010-re valósulhat meg – tette hozzá.