• nátha
    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

    • Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

      Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

  • melanóma
    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

    • Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

      Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

  • egynapos sebészet
    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

    • Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

      Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

Mitől lesz jó egy fogorvos? A páciensek félelmei és a bizalom

Címoldal 2018.11.19 Forrás: (X)
Mitől lesz jó egy fogorvos? A páciensek félelmei és a bizalom

A szakmailag lehetséges megoldások közötti választáskor a páciens igényeinek is érvényre kell jutniuk.

A fogászati megbetegedések valamelyike életünk során biztosan érint. A leggyakrabban a fogszuvasodás következményeivel kell számolni, de a fogágybetegség is gyakran előfordul. Nem lehet elégszer felhívni a figyelmet a megfelelő szájhigiéniára, viszont a rendszeres fogorvos látogatás mellett sem érdemes elmenni. S hogy mi alapján célszerű szakembert választani? Milyen tényezők befolyásolják, hogy sikerül-e kialakítani azt a kényes bizalmi viszonyt a fogorvossal, ami akár a félelmeket is felülírja?

 

Fókuszban a személyes szimpátia

„Az emberek tipikusan olyan fogorvost keresnek, akiben meg tudnak bízni”- véli Dr. Czigler Péter, a Clinident vezető fogorvosa. A bizalom kiépítése azonban egy folyamat, amelyben több tényező is szerepet játszik. Az első és talán legfontosabb a személyes szimpátia, ami már az első alkalommal kialakulhat az orvos irányába. Ha a páciens úgy érzi, biztonságban tudhatja magát a szakember kezei között, akkor a korábbi rossz tapasztalatokból táplálkozó félelmen is képes akár átlépni.

Egyensúly a lehetőségek és az igények között

A legtöbben azért halogatják a fogorvos felkeresését, mert tartanak a fájdalomtól, a kiszolgáltatottság érzésétől. Mindezek éppen elég visszatartó erőnek bizonyulnak akár ahhoz is, hogy a szuvas fog okozta fájdalom ellenére is elkerüljék a rendelőt. Nem ritka, hogy a társadalombiztosítás által finanszírozott ellátás keretein belül korábban talán nem azt a színvonalú ellátást kapták, amelyet elvártak volna, és a kezelés közös átbeszélése is gyakran hiányzik ilyenkor. Pedig tény, hogy ez utóbbi is igen lényeges, hiszen a szakmailag lehetséges megoldások közötti választáskor a páciens igényeinek is érvényre kell jutniuk.

Bizalommal, szégyenérzet nélkül

Sokan úgy tekintenek a fogászati beavatkozásra, mint egy rettegett eljárásra, amely során minden tekintetben az eljáró szakembernek alávetettként kell elviselni a fájdalmat. Tény azonban, hogy ha a fogorvos partnerként kezel és beavat abba, milyen folyamatok követik egymást a kezelés során, azzal felkészülhet a beteg arra, mi vár majd rá. Gyakran előfordul, hogy a kezelés többszöri megjelenést tesz szükségessé, így az ilyen együttműködés során korántsem mindegy, hogy racionálisan átlátható-e a páciens számára az egész, és így bizalommal tud-e fordulni a választott szakember felé.

A fájdalom csupán az egyik olyan félelem, mely sokszor gátolja meg az érintetteket a fogorvosi rendelő felkeresésében. Nem ritka, hogy a rossz, szuvas fogak miatt szégyenérzet alakul ki az érintettekben, és ahogyan egyre múlnak az évek, úgy válik mind inkább elérhetetlen álommá, hogy félelem és negatív érzelmek nélkül lehetséges a segítség kérése. Az igazán jó fogorvos ismérvei abban mutatkoznak meg, hogy emberközpontúan áll a hozzá fordulókhoz, és egyúttal korszerű technikákat, eljárásokat és alapanyagokat kínál az egészséges, ép fogsor megteremtésének érdekében.

Az áraknál fontosabb a megbízhatóság

A tapasztalatok azt mutatják, hogy napjainkban az áraknál sokkal fontosabb az a páciensek számára, hogy valóban megbízható és szimpatikus orvos végezze a szükséges kezeléseket. A magánklinikák árait vizsgálva alapvetően elmondható, hogy a fogászati kezelések nem képviselnek megfizethetetlen költségeket, és sokak számára ezen felül a rugalmasság is lényeges. Nem mindegy, hogy a választott fogorvos tud-e fogadni munkaidőn túl vagy hétvégén, ugyanis ezekre a kényelmi szempontokra a hagyományos ellátás keretein belül aligha lehetne szakembert találni. Fontos az is a páciensek számára, hogy elegendő időt szánjon rájuk a fogorvos, és sikerüljön megtalálni a minden szempontból megfelelő kezelést. Az orvos és beteg között kiépített bizalomnak köszönhetően sikerülhet átlendülni a korábbi rossz tapasztalatokon, megcélozva ezzel az életminőség javítását szolgáló ép fogsor megteremtését.