A díj olyan programokat ismer el és támogat, amelyek innovatív megoldásokkal segítik az egészségügyi tudás hazai terjesztését.
Az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete (AIPM) 2016-ban azzal a szándékkal bocsátotta útjára az Egészségértés Díját, hogy évről évre megtalálja, díjazza, majd bemutassa Magyarország legeredményesebb, egészségértést fejlesztő kezdeményezéseit. A díj azoknak a programoknak és projekteknek nyújt elismerést és támogatást, amelyek innovatív megoldásokkal segítik az egészségügyi ismeretek és az egészségtudatos életmód kultúrájának széles körű hazai terjesztését.
A lakosság egészségi állapotának javításához és a megelőzéshez szükség van arra, hogy mindenki tisztában legyen a legfontosabb egészséget érintő kérdésekkel, ezt segíti az AIPM kezdeményezése. Az általuk alapított díjra bárki nevezhetett, aki újdonságot hozott létre az egészségértés területén. „Az egészségmegőrzésben és a betegségek megelőzésében kulcsszerepe van annak, mennyire értjük meg az egészségünket érintő információkat, és hogyan tudjuk azokat alkalmazni. Pontosan ezért hoztuk létre az Egészségértés Díjat. Évről évre olyan innovatív és eredményes kezdeményezéseket díjazunk, amelyek az egészségértést fejlesztik” – mondta Dr. Szalóki Katalin, az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesületének igazgatója.
Az edukáció iránti igényt az AIPM megbízásából készített reprezentatív kutatás is alátámasztja. A felmérésből kiderült, hogy a magyarok számára az egészségügyi információk megértésében főként az egészségügyi dokumentumok kitöltése és értelmezése jelent kihívást. Bár 69 százalék azt vallja, több forrásból szerez információt a saját egészségéről, mindössze 47 százalék állítja, hogy rendszeresen meg szokta kérdezni egészségügyi szakembertől, hogy az általa talált egészségügyi információk megbízhatóak-e. Tízből pedig csak hatan értenek egyet azzal, hogy ha új egészségügyi információt találnak, utánanézek, valóban hiteles-e. Emellett a megkérdezettek 41 százaléka gondolja úgy, hogy legalább havi szinten találkozik hamis egészségügyi információkkal a közösségi médiában.
Az idei évben közel 100 pályázat érkezett, a szakmai zsűri négy fő kategóriában, valamint több küldöndíj keretében hirdetett győztest. Az egészségügyi intézmények és szakemberek kategóriájában az „Oktatás, amely gyógyít – a Bethesda Akadémia programja” bizonyult a legjobbnak: a Bethesda Gyermekkórház által működtetett tudásközpont hiteles információkkal és közösségi tanulási lehetőségekkel segíti a gyógyítás szereplőit. A társadalmi, állami és gazdálkodó szervezetek, média és kommunikációs ipar kategóriájában az Orfeusz Program nyert, amely az egészségműveltség és a mentális egészségértés fejlesztésére fókuszál, különös tekintettel a gyermekkori trauma felismerésére és feldolgozására. Az ifjúsági kategória győztese a Magyar Egészség Piknik lett: a program az egészségedukációt fiatalos, közösségi, interaktív formába helyezte, ezzel új utat nyitva a 16–25 éves korosztály számára. Az első alkalommal átadott Egészségügyi Influenszer Díjat Dr. Pető Botond gyógyszerész vehette át, aki több mint 400 rövid, közérthető edukációs videóval, és összesen 280 ezernél is több követővel járul hozzá a fiatal generáció egészségértésének fejlődéséhez.
Az AstraZeneca Különdíja a krónikus betegségek kezelését segítő innovatív digitális megoldásokat ismeri el, és idén az „Út a szövődménymentes élet felé – MEROVA: a betegek, preventív ellátók és AI összefogása” program nyerte el. A kezdeményezés digitális, telemedicinás és mesterséges intelligencián alapuló eszközökkel ad választ a cukorbetegség globális kihívásaira. A Bayer „Fény az Árnyékban” Különdíját a „Nyitott osztály – A mentális egészség közös ügy” projekt kapta, amely a mentális betegségek társadalmi megítélésének javítását, a közösségi párbeszéd ösztönzését és a stigma csökkentését helyezi a középpontba. A Roche Különdíjjal a Gondozásprogramot jutalmazták, amely a rákbetegek és ellátóik együttműködését erősíti a betegút különböző szakaszaiban, közérthető és gyakorlatias edukációs módszerekkel. Az AIPM saját különdíját a KórházSuli projekt érdemelte ki, amely hiánypótló módon biztosítja, hogy a hosszabb gyógyulási idő alatt lévő gyermekek folyamatosan tanulhassanak, ezáltal megtarthassák diák szerepüket és jövőképüket. A zsűri különdíját az Uzsoki Podcast kapta, a Budapesti Uzsoki Utcai Kórház közérthető, saját fejlesztésű ismeretterjesztő hanganyag-sorozata. A podcast innovatív módon ötvözi a szakmai tudást és a modern kommunikációs formákat, hogy segítse a lakosságot eligazodni a gyakran ellentmondásos egészségügyi információk között.
Fotó: A díj nyertesei /Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete
Ha érdekel az adományozás hatása az egészségre, ezt a cikket ajánljuk.