• nátha
    • Náthaszezon: erre számíthatunk

      Náthaszezon: erre számíthatunk

    • 9 tipp a nátha tünetei ellen

      9 tipp a nátha tünetei ellen

    • Kevés bosszantóbb dolog van a náthánál

      Kevés bosszantóbb dolog van a náthánál

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Polgármesteri nyílt levél: mikor működhet az egynapos sebészet Újbudán?

      Polgármesteri nyílt levél: mikor működhet az egynapos sebészet Újbudán?

    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

Környezetbaráttá válhat a repülés? Pozitívak a kilátások

Horizont MA 07:00
Környezetbaráttá válhat a repülés? Pozitívak a kilátások

A Pécsi Tudományegyetem (PTE) is részt vesz egy nemzetközi kutatásban, amely a jövő repülésének egyik legsürgetőbb kérdésére keresi a választ. 

A projekt célja megtalálni a megoldást arra, hogyan állítsanak elő környezetkímélő, szintetikus repülőgép-üzemanyagot. A SUSGREEN nevű hároméves együttműködésben azon dolgoznak a szakemberek, hogy a kőolaj-alapú üzemanyagokat zöldebb alternatívákra cserélhessük, így csökkentve a repülés ökológiai lábnyomát. 

A hidrogén kulcsszerepet játszik ebben a folyamatban

A PTE Hidrogén Központjában elsősorban energiahordozóként vizsgálják a hidrogént, az ipar leggyakrabban alapanyagként használja. A Központban a közlekedési alkalmazásokban vagy energiatárolási megoldásokban kutatják a hidrogén felhasználási lehetőségeit. Az ipar a hidrogénre műtrágyagyártástól a kőolajfinomításon át egészen a margarin előállításig támaszkodik. A probléma az, hogy a ma használt hidrogén döntő többsége úgynevezett "szürke hidrogén", amelyet földgázból állítanak elő, amely jelentős szén-dioxid-kibocsátással jár. A fenntarthatóbb megoldás a "zöld hidrogén", amelyet vízbontással, megújuló energiaforrások felhasználásával nyernek. Ennek megoldásnak az alkalmazása Európában jelenleg még 5 százalék alatt van.

A projekt  különlegessége

A SUSGREEN együttműködés fontossága abban is rejlik, hogy a szintetikus üzemanyag előállításába minél több környezetbarát technológiát integrál. A PTE kutatói a holland, görög, török és spanyol partnereket felvonultató nemzetközi összefogásban a hidrogén fenntartható felhasználásának lehetőségeit vizsgálják, melynek fókuszában az üzemanyag előállítása áll, különösen az üzemanyag előállításához kapcsolódó hidrogénezési folyamatokban. Az Amszterdami Egyetem vezetésével megvalósuló projekt első személyes találkozóját a közelmúltban rendezték meg Hollandiában. A SUSGREEN projekt egy lépés afelé, hogy a repülésben egyre nagyobb teret nyerjenek a fenntarthatóbb üzemanyagok. A PTE kutatói ehhez a nemzetközi törekvéshez járulnak hozzá munkájukkal.

Címlapfotó: PTE

Ha érdekelnek a pécsik kutatók további projektjei, ezt a cikket ajánljuk.