Az SZDSZ makacsul több-biztosítós rendszert akar, az MSZP pedig igyekszik úgy nemet mondani, mintha igen lenne.
Üdítő színfolt volt a Magyar Demokrata Fórum (MDF) által április 14-én, szombaton megtartott öt párti egyeztető fórum, amelyen az egészségbiztosítási reform mellett illetve ellene szóló érveket sorakoztatták fel a meghívottak, akik ezúttal mellőzve a politikai lózungokat, szigorúan szakmai eszmecserét folytattak. A vita során kiderült, hogy a szabaddemokraták – bár a korábbihoz képest némileg árnyaltabban -, változatlanul ragaszkodnak a több-biztosítós rendszer megvalósításához, amit a Fidesz és a KDNP elvet, az MDF bizonyos területeken – ápolás- és balesetbiztosítás – elképzelhetőnek tart, míg a szocialisták láthatóan azon izmoznak, miként mondhatnának úgy nemet koalíciós partnerüknek, mintha az igen lenne.
Ami az SZDSZ korábbinál reálisabb megközelítését illeti, Mihályi
Péter a szabaddemokraták fő ideológusa, egyben az Államreform Bizottság egészségügyi munkacsoportjának vezetője elismerte: a biztosítási reform nem old meg minden problémát. Csökkenti ugyan a kormányra nehezedő nyomást, javítja a forráselosztás hatékonyságát, egyszerűsíti a kórházi kapacitások alakítását, s hosszú távon javítja a közteherviselés igazságosságát, ám nem hoz megoldást a szolgáltatók privatizációjának kérdésére, s a járulékrendszer anomáliáira sem. Arról is szólt, hogy a változást nem lehet egyik napról a másikra bevezetni, hiszen az átalakítás során fenn kell tartani a folyamatosságot is. A biztosítók fő feladata a szolgáltatás vásárlás, ám ezek az alkuk is 4-5 év alatt „bontakozhatnak ki". Koncepciója szerint megmaradna a nemzeti kockázatközösség, a szolidaritás, a jövedelemarányos befizetés, s a szükséglet szerinti kifizetés, erre az alapra épülne – mint második szint – a biztosítók versenye. A biztosítás kötelező lenne, tehát senki sem lehetne kizárni. Erről a háziorvosok finanszírozásában ma is alkalmazott úgynevezett korrigált fejkvóta gondoskodna. (Gyerekek, idősek után többet fizet az Országos Egészségbiztosítási Pénztár, mint a középkorúak után. Más szempontokat is figyelembe vesznek, így például a körzet területi elhelyezkedését. A tanyás körzetek más elbírálás alá esnek, mint a lakótelepiek.) Mihályi Péter
![]() |
Sinkó Eszter |
Sinkó szerint a versengő biztosítók negligálják a prevenciót, s arra is felhívta a figyelmet, hogy az unióban sehol sem alakult ki – még a sokat emlegetett holland modellben sem – szolgáltatói verseny. Bizonyíthatatlan az is, hogy a versengés javítaná a hatékonyságot. Szerinte egyébként maga a kérdésfeltevés – egy vagy több-biztosító? – is hibás. Ma már a világ arról szól, hogy mitől válik hatékonyabbá az egészségügy. Sinkó Eszter szerint az ellátásszervezéstől.
A jelenlegi rendszer korrigálható, ehhez az szükséges, hogy a tb alap önállóvá váljon, s vagyonhoz jusson – mondta Horváth Zsolt (Fidesz) -, aki szerint ehhez csatlakozhat a kiegészítő biztosítások rendszere. Zenta László (KDNP) elképzelhetetlennek tartotta, hogy a biztosítók versengenek majd azért a közel egy millió nyugdíjasért, akiknek havi jövedelme 50 ezer forint alatt van, illetve a több százezer munkanélküliért.
A jelenlegi egészségbiztosítási rendszert nem akarják változatlanul
![]() |
Kökény Mihály |
![]() |
Pusztai Erzsébet |
A résztvevők többsége úgy véle, az elmúlt hetekben végrehajtott kapacitás-szűkítés lehetetlenné teszi a szolgáltatók közötti versenyt, illetve a biztosítók szolgáltatók közötti, minőségi válogatását.
A konzultáció – amelynek folytatását ígéri az MDF – arra mindenesetre jó volt, hogy kiderüljön, alapvető fogalmakról is vitatkoznak egymással a felek. Így például a biztosítottak, s ellátásra jogosultak meghatározásáról, vagy például arról, miért nem tekinthető társadalombiztosításnak az OEP. Kökény Mihály megfogalmazásában elhangzott egy fontos kérdés a vita során: rendelkezünk-e olyan szabályozási és jogkövetési kultúrával, mint a több-biztosítás rendszer uniós éllovasa, Hollandia?
A választ ki-ki magának fogalmazza meg…