• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Miért kell és miért nem kell fizetnünk a rendelőben?

Egészségpolitika Forrás: Weborvos

Hatályba lépett a módosított kormányrendelet, mely három fontos új szabályt tartalmaz - jogszabálymagyarázat.

235/2008. (IX. 23.) Korm. rendelet a térítési díj ellenében igénybe vehető egyes egészségügyi szolgáltatások térítési díjáról szóló 284/1997. (XII. 23.) Korm. rendelet módosításáról Megjelent: a Magyar Közlöny 2008/137. (IX. 23.) számában, hatályba lépett: 2008. október 1-jén.)


A jogszabály három fontos módosítást tartalmaz: 
1.
 A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény (Ebtv.) 18. § (6) bekezdésének t) pontja értelmében nem az E. Alap terhére vehető igénybe a biztosított immunizálása nem kötelező védőoltással.


A fertőző betegségek és a járványok megelőzése érdekében szükséges járványügyi intézkedésekről szóló 18/1998. (VI. 3.) NM rendelet értelmében a pneumococcus védőoltás nem minősül kötelező védőoltásnak, az tehát önkéntesen vehető igénybe. Az NM rendelet 1. §-ának (8) bekezdése alapján az egészségügyi szolgáltató maga állapíthatja meg a kötelező egészségbiztosítás ellátásai keretébe nem tartozó – és a R. mellékletében nem szereplő – egészségügyi szolgáltatások térítési díját, így a nem kötelező védőoltás beadására irányuló, az Egészségbiztosítási Alap által nem finanszírozott ellátás térítési díját is.


Az első módosítás az említett előírások miatt vált szükségessé, mégpedig úgy, hogy a védőoltás térítési díjaként az egészségügyi szolgáltató nagyobb összeget ne kérhessen annál, mint amit az oltóanyag térítési díjaként fizet meg a biztosított.


Az elfogadott módosítás eredményeként (1. §) a biztosított járványügyi érdekből, nem kötelező jelleggel immunizálásáért (a védőoltás beadásáért) az egészségügyi szolgáltató magasabb összegű térítési díjat nem állapíthat meg, mint amit a biztosítottnak az oltóanyagért egyébként térítési díjként meg kell fizetnie.


Így nem kell a védőoltás beadásáért térítési díjat fizetnie annak, aki az Országos Epidemiológiai Központ Módszertani Levele alapján az oltóanyagot térítésmentesen kapja meg.


A módosítás összefügg a „Közös Kincsünk a Gyermek", Nemzeti Csecsemő- és Gyermekegészségügyi Programmal, melynek részeként 2009 végére valamennyi 2 évesnél fiatalabb gyermek térítésmentesen lehet beoltva a pneumococcus elleni vakcinával.


Az egészségügyi kormányzat 2008. október 1-től az alábbi feltételek mellett biztosítja a vakcinát:
- a szülők kérésére valamennyi 2 évnél fiatalabb csecsemő- és kisgyermek térítésmentesen kapja meg az oltást, ezen felül továbbra is minden 2 és 5 év közötti veszélyeztetett kisgyermek 70%-os támogatás mellett juthat hozzá a vakcinához.


2. A második módosítás szerint: az anyatejet adományozó nők, 2008. október 1-től térítésmentesen vehetik igénybe az anyatej adományozás feltételeként, külön jogszabályban meghatározott, járványügyi érdekből kötelezően végzendő szűrővizsgálatokat. (2. §)


3. A egészségügyi hatóság (ÁNTSZ) által járványügyi érdekből kötelezően elrendelt tüdőszűrés térítésmentesen vehető igénybe. A korábbi szabályozás nem tartalmazott rendelkezést a díjmentesen igénybe nem vehető tüdőszűrés díjára nézve, ezért az egyes egészségügyi szolgáltatók által a tüdőszűrésen megjelentektől elkért térítési díjak között jelentős különbségek mutatkoztak.


A jogalkotó erre tekintettel a harmadik módosításban ( 3. § ) egységesen meghatározta a díjmentesen igénybe nem vehető mellkas-szűrővizsgálat (tüdőszűrés) díját, mely a mellkas-szűrővizsgálat közfinanszírozásban érvényesíthető külön jogszabály szerinti díjának megfelelően, azzal egyező mértékben került megállapításra. A végrehajtott jogszabály módosítás az önkéntesen tüdőszűrő vizsgálatra jelentkezők vizsgálatait, illetve a foglalkozás-egészségügyi célból igénybe vett tüdőszűréseket fogja érinteni.