Az OBSZ szerint nem lenne jó, ha az irányító rendszerüket az OMSZ-hoz integrálnák.
A konferencián olyan módosítási javaslatok hangzottak el, amelyek hatására a betegszállítás életképességt, hatékonyságát és gazdaságos működését a jövőben biztosítani lehet.
A konferencián a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesületének célja elérni, hogy a szolgáltatók és a kórházak szemszögéből mutassák be a betegszállítás helyzetét, működését.
Az előadásokon a résztvevők megvitatták a mentés és a betegszállítás szétválasztása után szerzett tapasztalatokat, valamint olyan sürgős finanszírozási javaslatok hangzottak el, amelyek elkerülhetetlenek ahhoz, hogy a betegszállítás intézménye fennmaradhasson.
Ezek között szerepelt az OBSZ új egységes irányító rendszerének bemutatása, a betegszállítás indokolatlan igénybevételének csökkentése, és az egységes GPS-rendszer kötelező bevezetése. A fentiek hozzájárulhatnak a betegszállítás átláthatóságához és hatékonyabb működéséhez.
A NEFMI részéről a konferenciát dr. Beneda Attila kabinetfőnök nyitotta meg, beszédében elmondta, hogy továbbra is számítanak a betegszállító szolgálat tevékenységére, ám a jelenleginél sokkal hatékonyabb működéssel. Ennek érdekében 2011. első felében kiépülhet egy online nyomkövetéses rendszer, amellyel átláthatóbbak lesznek a betegszállítások, illetve az Országos Mentőszolgálathoz kerül a betegszállítás egységes irányítórendszere.
Az online nyomkövetéses rendszer az egészségügyi ágazat saját forrásából valósul meg, így a korábban a betegszállítókat terhelő irányítási költségeket a jövőben saját működésükre fordíthatják, vagyis ezáltal plusz anyagi forráshoz juthatnak. Mindkét intézkedés azt a célt szolgálja, hogy a betegút-szervezésben fellelhető belső hatékonysági tartalékok enyhítsenek a szűkös finanszírozás gondjain.
A rendelet módosítását követően a betegszállító egységek a mostaninál sokkal hatékonyabban vethetők majd be egy esetleges katasztrófahelyzet esetén is.
A betegszállítókkal folytatott egyeztetéseknek megfelelően bekerül a jogszabályi javaslatba az indokolatlan betegszállítások, valamint az indokolatlan távolsági és ünnepnapi betegszállítások kiszűrése is. A jogszabály előírja majd azt is, hogy a betegszállítást végzőknek milyen képzettséggel kell rendelkezniük. Erre azért van szükség, mert betegszállítás közben bármikor előállhat olyan vészhelyzet, amikor a szállítást végző szakembernek sürgősségi ellátást kell nyújtania.
A közlemúlt eseményeinek ismeretében – amikor is néhány szolgáltató csődöt jelentett – fontos a betegszállítás biztonságos folyamatos működésének a megteremtése. Az Egészségügyért Felelős Államtitkárság jogszabály-tervezete a tartalék autók bevethetőségével kívánja megoldani az ilyen előre nem látható eseteket.
Dr. Bíró Ferenc, az OBSZ elnökének álláspontja szerint ez az átállás a betegszállító szolgálat irányításában és gazdaságos működésében komoly zavarokat fog eredményezni. Végleges döntés azonban csak a jövő heti egyeztetető tárgyalások után várható, amely az OBSZ elnökének reményei szerint mindkét fél számára megnyugtatóan zárulhat. Véleménye szerint az általuk már kiépített és jelenleg is működő GPS alapú irányító rendszer minden irányítási és ellenőrzési követelménynek megfelel, és nem jelent többletköltséget.
Az OBSZ olyan intézkedéseket vár az egészségügyi döntéshozóktól a rendszer összeomlásának elkerülése érdekében, amelyek megalapozottak és nem ütköznek a magán betegszállítók érdekeivel.
A betegszállítás finanszírozása és a szolgáltatás költségei 2009. év végére jelentős eltérést mutattak, amelynek következményeképp a szolgáltatók működése ellehetetlenült, hiteleket kellett felvenniük, eszközállományuk elöregedett, elhasználódott. Számos szervezet csődbe jutott, és jelentős hiteltartozást halmoztak fel.
Az Országos Betegszállító Szolgálat ezért jelezte az egészségügyi tárca akkori vezetıinek a betegszállítási rendszer instabilitását, és egyben javaslatot tett a szükséges korrekciókra. Ezek egy része pénzügyi, nagyobb része azonban olyan jogszabály-módosítási javaslat volt, ám ez idáig nem valósultak meg, ezért a kialakult anomáliák miatt a betegszállítást már rengeteg kritika érte.
A jelenlegi egészségügyi rendszer átalakításáról szóló Semmelweis Tervben is fontos szerepet kap a korlátozott magántőke bevonása, amelyre jó példa lehet a 16 éve működő betegszállító rendszer. Ez is azt bizonyítja, hogy a hazai kisvállalkozások is képesek hatékonyan és gazdaságosan szolgáltatni az egészségügyi struktúrában.