Jogszabálymódosítást és pénzt kérnek a még hivatalban lévőktől - nincs idejük az újakra várni.
A mentés és betegszállítás 2008. január elsejei szétválasztása után rövid időn belül látható volt és statisztikailag bizonytani lehetett, hogy az életbe lépő kötelező jogszabályi változások (irányító központok létrehozása, 0-24 óráig tartó folyamatos szolgáltatatás, kötelező képzés), megnövelték a szolgáltatás költségeit, melyet nem követett a szolgáltatás finanszírozása.
Az egészségügy strukturális átalakítása miatt folyamatosan nőtt a betegszállítási igény, amelyet nem követett a betegszállítási kassza arányos kiegészítése, megnövekedett a kíséretet igénylő (hordágyas) szállítási feladatok száma, ami szintén költségnövekedést okozott.
A plusz feladatok hatásait az Országos Betegszállító Szolgálat többször jelezte a Szaktárcának és tettünk olyan többletfinanszírozást nem igénylő szakmai megoldási javaslatokat, amelyek révén a betegszállítási kasszát költséghatékonyabban lehetne felhasználni.
Magyarországon az OEP finanszírozott magán betegszállítás 17 éves története alatt hatalmas minőségi és mennyiségi fejlődésen ment keresztül. Ma 94 betegszállító szervezet 477 db, fele-fele arányban ülő és fekvő betegszállító gépkocsival rendelkezik, és ez az országos flotta ellátja a szakkíséretet nem igénylő betegszállítás teljes volumenét.
Egy év alatt 2,5 millió beteget szállítunk egészségügyi ellátásokra. A döntően hazai kisvállalkozások több mint 5 milliárd forint magántőkét fektettek vállalkozásaikba és ezeket folyamatosan fejlesztették. Szervezeteink 70%-a minőségbiztosítással rendelkezik. A betegszállítás irányítását és a koordinációt 80%-ban GPS-rendszer segítségével végezzük.
Legutóbb, 2010. január 29-én figyelemfelhívó demonstrációnk során figyelmeztettük az Egészségügyi Tárca vezetőit, hogy azonnali megoldás szükséges, mert a szolgáltatás ellehetetlenült. Ekkor Székely Tamás Egészségügyi Miniszter ígéretet tett azokra a jogszabályi változtatásokra, melyek javíthattak volna a finanszírozási helyzeten. Ígéretét azonban nem tartotta be, és a mai napig nem történt érdemi változás - írják.
Az év eleje óta tovább romlott a magyarországi betegszállítók gazdasági helyzete, az utolsó hónapban a szolgáltatás 1 kilométerére jutó finanszírozási alapdíj, több mint 10%-kal csökkent. Emellett a folyamatos gázolajár-emelkedés, a betegszállítóknak az elmúlt fél évben 9%-os költségnövekedést okozott.
Az elmúlt évben az OBSZ tagszervezetei kivétel nélkül hitelekből és az eszközpótlás leállításából (az elhasználódott betegszállító gépkocsikat nem pótolták) tartották fenn eddig a szolgáltatási kötelezettségüket.
A legújabb költségnövekedést azonban már nem vagyunk képesek átmenetileg sem kezelni!
Minden jó-szándékunk ellenére az Egészségügyi Tárca és az OEP képviselőinek cinikus magatartása miatt, a kisvállalkozói magántőkéből létrehozott OBSZ a végnapjait éli.
A közlemény célja, hogy a még jelenleg hivatalban lévők megértsék, hogy felelőtlen magatartásuk miatt egy olyan ágazata megy tönkre az egészségügynek, amely bizonyítottan költséghatékonyan látja el, 18 éven keresztül a vállalt szolgáltatási kötelezettségét. Összeomlása az egész egészségügyi ellátórendszerre kihat és súlyos betegellátási zavarokhoz vezethet.
Sajnos nincs időnk az újonnan felálló, egészségügyi kormányzat segítségére várni! A betegszállítás összeomlásának megakadályozására a jelenlegi Szaktárcának is minden eszköz a rendelkezésére áll. Csak az azonnali pénzügyi segítség mentheti meg a betegszállítási ágazatot! - áll a közleményben.