Gyorsabb, csendesebb és több beteget képes szállítani, mint elődei.
![]() |
Mint már beszámoltunk, az új, korszerű mentőhelikopterek szolgálatba állítására kiírt közbeszerzési eljárás harmadik fordulójában a négy érvényes pályázat közül - a legalacsonyabb ár szempontját figyelembe véve - az osztrák Heliair Transport Gmbh. ajánlata győzött, a szerződést 2006. március 10-én kötötték meg.
A tender eredményeként érkező EC-135 típusú mentőhelikopterek már mindenben megfelelnek az Európai Unió előírásainak. A gép egy fekvő- és egy ülőbeteg egyidejű ellátására alkalmas, és fedélzetén repülés közben is végezhetőek életmentő beavatkozások. A helikopter két hajtóműves, hátsó rotorja zárt keretben forog, ami nemcsak a balesetveszélyt csökkenti, hanem alacsony zajszintet is biztosít. Legnagyobb sebessége 287 km/h, tehát közel duplája a MI-2-es helikopterekének, ami nemcsak a kiérkezés idejét rövidíti le, hanem a bevethetőség hatósugarát is megnöveli.
A Heliair Transport Gmbh. az öt mentőhelikopter biztosításán túl azok karbantartását is végzi, míg a légimentési tevékenységet - fontos állami feladatként - részben ezen, részben a saját, elsősorban Ecureuil AS350-es helikopterekkel a száz százalékban állami tulajdonú OMSZ Légimentő Kht. látja el.
A program értelmében 60 napon belül újabb kettő, egy éven belül pedig további két korszerű, az európai szabványoknak mindenben megfelelő mentőhelikopter áll szolgálatba Magyarországon, biztosítva az öt légibázis folyamatos működtetését, és lehetővé téve egy hatodik, dél-alföldi bázis júniusi elindítását is.