• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Mentőhelikopter-baleset: téves hibajelzés is közrejátszhatott

Hírek Forrás: MTI

Egy zárlatos kondenzátor miatti téves hibajelzés vezetett az egyik hajtómű leállásához.

Egy zárlatos kondenzátor miatti téves hibajelzés vezetett a július 31-én Bankháza mellett lezuhant mentőhelikopter egyik hajtóművének leállásához - ezt állapította meg a független szakmai vizsgálat, amelynek legújabb eredményéről Bajkó Erika, a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) szóvivője tájékoztatta csütörtökön az MTI-t.


Az adatok előzetes kiértékelése alapján az volt valószínűsíthető, hogy a jobb oldali hajtóművet az elektronikus vezérlőegység a hajtóműfordulatszám-határoló blokk téves riasztása miatt leállította - olvasható az MTI-hez eljuttatott közleményben.
A vizsgálatban közreműködő Goodrich gyártóbázis szakemberei részegység szintű hibafeltárást végeztek el a vezérlőegységen és megállapították, hogy a téves riasztást egy, a fordulatszám-határoló blokkba beépített kondenzátor meghibásodása okozhatta.


A vezérlőegység gyártója által 2006. november 2-án kiadott dokumentum szerint a jelenség már több esetben előfordult. Ezért kiadtak egy javítási közlönyt, amely kötelezte az üzemeltetőket, hogy a dokumentum mellékletében feltüntetett gyári számú elektronikus vezérlőegységeket juttassák el a gyártóhoz, ahol elvégzik a szükséges módosításokat.


A közlöny szövege szerint 188 egység volt érintett, amelyekben ki kellett cserélni bizonyos típusú, zárlatra hajlamos kondenzátorokat, hogy csökkentsék a vezérlőegység meghibásodásának valószínűségét, és ezzel a váratlan hajtóműleállás veszélyét.


A balesetet szenvedett helikopter jobb oldali hajtóművének vezérlőegysége, amelynél a vizsgálat a hibás kondenzátort találta, nem szerepelt a visszahívásra jelölt egységek listáján. Az a tény, hogy a korábban már ismert meghibásodás egy "megbízhatónak" nyilvánított vezérlőegységnél is bekövetkezett, arra enged következtetni, hogy nem történt meg az összes olyan vezérlőegység beazonosítása, amelyek meghibásodásra hajlamos alkatrészeket tartalmazhatnak. Ezért a KBSZ biztonsági ajánlást adott ki a Nemzeti Közlekedési Hatóság, az érintett országok, valamint az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség felé, felhívva erre a figyelmet.


A vizsgálat során kiderült is, hogy a helikopterből, illetve a töltőberendezésekből vett tüzelőanyag-minták laboratóriumi vizsgálatakor a minták mechanikai szennyeződése a megengedett értékek alatt maradt, minősége és tulajdonságai megfeleltek a szabványban előírtaknak.


A Közlekedésbiztonsági Szervezet ezért azt javasolja a repülésbiztonságért felelős szerveknek, hogy hívják fel az adott típust üzemeltető szervezetek figyelmét a váratlan hajtóműleállás veszélyére, különös figyelemmel arra a körülményre, hogy a visszahívásban nem érintett hajtóművezérlő egységek is meghibásodhatnak.


A repülésbiztonsági szervek saját hatáskörükben egyéb intézkedéseket is hozhatnak.


A vizsgálatban a KBSZ, az amerikai balesetvizsgáló szervezet (NTSB) és a gyártó cég szakemberei, valamint az Eurocopter és a Turbomeca képviselői vettek részt.


A balesetben egy ember meghalt, hárman megsérültek. A helikopter Paksról Budapestre tartott egy kétéves égési sérült gyermekkel és édesanyjával, valamint egy ápolóval és egy orvossal, amikor kényszerleszállást kellett végrehajtania a pilótának.