Az európai városok közül Budapest levegője a legrosszabbak között van.
Budapest város közgyűlése már 2007-ben elfogadott egy levegőtisztasági intézkedési programot, amely általánosságokat fogalmaz meg. Az európai városok közül Budapest levegője a legrosszabbak között van. A szállópor-koncentrátum folyamatosan túllépi a megengedett határértéket, asztmát és rákot okozva számos budapestinél.
A főváros és vezetői ellen egy bírósági és egy rendőrségi vizsgálat is folyik. Nagytétényben már 46 napon keresztül volt egészségre ártalmas a levegő, holott az évi 35. nap után intézkedni kellene – tájékoztat a Magyar Nemzet. Egyre több a gépjármű a fővárosban, ezzel arányosan folyamatosan nő a légszennyezettség, az egészségre különösen veszélyes szállópor-koncentráció is, melynek a megváltozott időjárás és a téli enyhe szellő is kedvez. A szálló-por azért különösen veszélyes, mert toxikus anyagok rakódnak rá a benzingőzből, és a tíz mikrométernél is kisebb szemcsék a légutakon keresztül bekerülnek a tüdőbe, és tartósan megülepszenek a tüdő-hólyagokban.
A Levegő Munkacsoport honlapján az áll, hogy Budapest Európa egyik legszennyezettebb levegőjű városa. Sürgős lépésekre lenne szükség a levegő tisztulása érdekében, mert a porszennyezettség változatlanul magas, tüdőrákot és asztmát okozhat, sőt statisztikák szerint a fővárosiak három évvel élnek kevesebbet a vidéken vagy más európai nagyvárosokban élőknél. A fővárosban évente ezrek halnak meg és betegednek meg a légszennyezés miatt, az asztmások száma pedig 1980 óta tízszeresére, a tüdőrákosoké több mint háromszorosára nőtt - olvasható nyolc civil szervezet petíciójában, melyet február 17-én nyújtottak át a Fővárosi Önkormányzatnak.
A petícióban a civilek hat pontban foglalták össze kívánságaikat: hiteles tájékoztatást, előnyösebb tömegközlekedést, dugódíjat, kevesebb teherautót, kerékpár- és gyalogosbarát várost és több zöldfelületet igényelnek. Üdvözlik ugyan a főváros eddigi intézkedéseit, az új buszsávokat, a tehergépkocsik behajtási díjának emelését, illetve a zöldzónák kialakításának tervét, mégis úgy látják, emellett sok olyan lépést tett a fővárosi vezetés, ami rontja a levegő minőségét. Ilyen a BKV viteldíjainak drasztikus emelése vagy a P+R parkolók építésének elmaradása, illetve fizetőssé tétele, melyek autózásra ösztönzik a lakosságot.