• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Elhibázott praxisjog

Lapszemle Forrás: Világgazdaság

Számos szabályozási korlát gátolja az egészségügyi szolgáltatók versenyét.

A Gazdasági Versenyhivatal szerint az egyik legkevésbé átgondolt intézkedés a háziorvosi praxisjog bevezetése volt. Ezzel területi monopóliumok jöttek létre, földrajzilag felosztva a piacot. A versenyjogi szakemberek azt mondják: a praxisjog megmerevítette a struktúrát, ez pedig csökkenti a háziorvosok ösztönzését a minőségi munkára, a betegek megtartására. Az államilag finanszírozott körbe praxisadásvétellel lehet bekerülni, nem oldja meg azt a problémát, hogy olyan településeken is legyenek háziorvosok, ahol a népesség összetétele, fizetőképessége kevésbé csábító.

A GVH szerint a praxisjogot ugyanúgy el kellene törölni vagy átalakítani, mint a gyógyszerészi személyi jogot. Ha a praxisjog kompetenciaszintet ismerne el, nevezetesen a pályázó alkalmas arra, hogy háziorvosként működjön bárhol az országban, az nagyobb mozgást eredményezne, élénkítené a versenyt a területi ellátási kötelezettséget megkövetelő piacfelosztási modell helyett. A finanszírozásnak pedig a területi különbségeket kiegyenlítő ösztönzőkkel kellene elősegíteni, hogy oda is jusson szakképzett orvos, ahol sok a munka, de nem sok plusz kerül a zsebbe. Az egészségügyi ellátói szintek közül az alapellátás és a szakrendelői igényli a viszonylag kisebb befektetést.