• Pollen
    • Nagyon fogynak az allergiagyógyszerek

      Nagyon fogynak az allergiagyógyszerek

    • Allergia: a megelőző kezelések csökkentik a tüneteket

      Allergia: a megelőző kezelések csökkentik a tüneteket

    • Mit érdemes tudni az első allergiavizsgálat előtt?

      Mit érdemes tudni az első allergiavizsgálat előtt?

  • utazás
    • Kockázatos az utazás az oltások nélkül

      Kockázatos az utazás az oltások nélkül

    • Utazást tervez? Erre mindenképpen gondoljon!

      Utazást tervez? Erre mindenképpen gondoljon!

    • Európában is egyedülálló a debreceni utazásorvostan kurzus

      Európában is egyedülálló a debreceni utazásorvostan kurzus

  • napártalom
    • Melyik jelölés mit jelent a naptejeken?

      Melyik jelölés mit jelent a naptejeken?

    • Nagyon erős UV-sugárzásra figyelmeztetnek

      Nagyon erős UV-sugárzásra figyelmeztetnek

    • Az UV-sugárzásra figyelmeztet a meteorológiai szolgálat

      Az UV-sugárzásra figyelmeztet a meteorológiai szolgálat

Ödéma - kardiológiai vagy más oka van?  

Egészségmagazin 2018.05.30 Forrás: Budai Kardioközpont Szerző:
Ödéma - kardiológiai vagy más oka van?   

A kardiológiai betegségen kívül lehet az ok vesebetegség, keringési elégtelenség de akár gyógyszer mellékhatás is.

Az ödéma egy szemmel is látható duzzanat, amelyet könnyű beazonosítani az érintettnek is. Dr. Vaskó Péter, a Budai Kardioközpont szakorvosa a kivizsgálás jelentőségére hívta fel a figyelmet, hiszen akár komoly betegség is meghúzódhat a tünet mögött.

A fizikális és az eszközös kivizsgálás is fontos

A gyakorló orvos számára az ödéma  megjelenése mindig fontos klinikai tünet, ami kivizsgálást igényel. Kardiológiai szempontból mielőbb eldöntendő, hogy a jelenség hátterében  szív-érrendszeri betegség, vagy más betegség áll-e. A szívelégtelenség (kardiális dekompenzáció) vezető tünete az alsó végtagon megjelenő ödéma, más néven anasarca. Ez csak a járóképes betegeknél jelentkezik, ugyanis a tartósan ágyban fekvő betegeknél a gravitáció miatt az ödéma természetesen a  mélyen fekvő területeken, de nem a bokánál jelentkezik. Az ödémát minden esetben megelőzi a tüdőben jelentkező, és a fizikális vizsgálat során a fonendoszkóppal hallható pangásos zörej, az úgynevezett „szörtyzörej”. Amennyiben ez egy bizonyos mennyiséget elér, akkor már nehézlégzés is jelentkezik. Az is igen fontos ismérv, hogy a jelenség egy-vagy kétoldali-e. Ha egyoldali, akkor a szívbetegség kizárható.

A vizsgálat egyik legfontosabb eszköze a szív ultrahang, amivel  a szív pumpa funkcióját (szisztolés és diasztolés funkciót, a szív "teljesítményét" az ún. ejekciós frakciót és a szívburokban megjelenő folyadékot egyaránt) mérni lehet.

Mi állhat még a háttérben?

Ha a jelenség  hátterében nem kardiológiai betegség áll, akkor fontossági sorrendben a következő okok fordulhatnak elő:  vesebetegség, endokrinológiai betegség és vénás keringési elégtelenség áll.

A vesebetegségről érdemes tudni, hogy összefüggésben lehet a magas vérnyomással. A magas vérnyomás ugyanis vesekárosodást is okozhat, márpedig mivel a vese fontos feladata a kiválasztás, a salakanyagok kiszűrése, így ez a funkció is komolyan sérülhet. Ami pedig igazán veszélyes ebben az ördögi körben az az, hogy a vesekárosodás tovább emeli a vérnyomást, ami pedig növeli a szívbetegség és a stroke rizikóját. Az összefüggések ismeretéhez tudni kell azt is, hogy a hipertóniához sok esetben társuló balkamra elégtelenség esetén a nagy vénákban megnő a nyomás és tipikus, pangásos tünetek alakulnak ki, mint a kéz-, lábdagadás, boka ödéma.

Ugyanakkor a kivizsgálás során nem szabad elsiklani az „egyszerűbb” magyarázatok feltérképezése felett sem. Az ödéma kialakulásának ugyanis van még egy fontos és gyakori oka: a gyógyszer mellékhatás. Leggyakrabban  bizonyos vérnyomáscsökkentő gyógyszereknél (kálcium-antagonistáknál) és szteroidoknál látjuk ezt a tünetet – ismerteti Vaskó doktor. – A jelenséget azonban semmiképp sem szabad elhanyagolni, hiszen ha a feszülő érzés mellé bőrpír, erős fájdalom vagy gyulladásos jelenségek társulnak, akkor  vagy egy lokális betegségről és elváltozásról van szó  (például orbánc), vagy egy  régóta fennálló alsó végtagi ödéma " felülfertőződik" az elvékonyodott bőr miatt és úgynevezett indurált anasarca alakul ki. A kivizsgálás minden esetben is a legfontosabb első lépés a megfelelő kezeléshez.

Kapcsolódó hírek

Legolvasottabb cikkeink