• nátha
    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Az önkormányzatok zöme nem adta a rendelőket

Egészségpolitika Forrás: MTI

Önkormányzati feladat marad a járóbeteg-szakellátást biztosító rendelőintézetek működtetése.

Szócska Miklós egészségügyért felelős államtitkár az erről szóló törvényjavaslat keddi parlamenti vitájában elmondta: a február 15-ei határidőig az önkormányzatok több mint 80 százaléka azt jelezte, hogy megtartja járóbeteg-szakellátó intézményeit, nem adja át őket az államnak.

Az állam ugyanakkor gondoskodik azon szakellátási feladatokról, amelyek nem képezik az önkormányzatok intézményműködtetési kötelezettségének részét, így elsősorban a fekvőbeteg-szakellátásról, valamint az ahhoz integrált járóbeteg-szakellátásról.

Szócska Miklós mindazonáltal hangsúlyozta az állam mögöttes felelősségét: ha az önkormányzat nem látja el szakellátási feladatát, az állam köteles gondoskodni a szolgáltatásról. Ez először ideiglenes feladatellátást jelent három hónapra, és csak a negyedik hónaptól válik véglegessé.

Kérdések, érvek a járóbeteg-szakellátásról szóló javaslat általános vitájában:

Fidesz: érthető az önkormányzatok többségének döntése
A fideszes Hollósi Antal Gábor arról beszélt: érhető, hogy az önkormányzatok többsége úgy döntött, megtartja járóbeteg-szakellátó intézményeit. Véleménye szerint az erre felkészült, korábban például műszereket beszerző települések jól felfogott érdekeiket érvényesítették azzal, hogy továbbra is maguk gondoskodnak az ellátásról. Ugyanakkor hozzátette: kihívást jelent, hogy az állam csak négyhónapos határidővel veszi át ezt a feladatot abban az esetben, ha az önkormányzat nem tudja ellátni.

Az LMP a privatizációról kérdezte az egészségügyi államtitkárt
Szél Bernadett
LMP-s független képviselő az egészségügyi dolgozók kényszernyugdíjazásának hatásai mellett arról kérdezte Szócska Miklós államtitkárt, előfordulhat-e, hogy ha egy önkormányzat kiszervezi a járóbeteg-szakellátást egy profitorientált gazdasági társaságnak, akkor egy társadalombiztosítással rendelkező beteg csak pénzért jut hozzá az ellátáshoz.

MSZP: nem javul az ellátáshoz való hozzáférés lehetősége
Az MSZP-s Garai István Levente azt fejtegette: noha a kormányoldal és az ellenzék többször is egyetértett az egészségügyi célokban, azok megvalósulását a gazdasági minisztérium döntései rendre megakadályozták.
Véleménye szerint a most tárgyalt előterjesztés nem javítja az egészségügyi ellátáshoz való hozzáférés lehetőségét, mint ahogy az eddigi kórházátalakítások, államosítások is növelték a várólisták hosszát. Varga Zoltán, MSZP-s képviselő arról beszélt, hogy a javaslat a járóbetegellátás tekintetében is tovább növelheti a különbséget az ország egyes részei között.

Jobbik: szükséges a javaslat, de nem jelent megoldást
A jobbikos Kiss Sándor szükségesnek nevezte a törvényjavaslatot, de az szerinte csak az egészségügy totális összeomlását próbálja elkerülni, érdemi megoldást viszont nem ad az ágazat problémáira. Azt mondta: hadigazdálkodás van az egészségügyben. Az orvoshiányra utalva úgy fogalmazott: fegyver van, de katona nincs. Ezzel magyarázta a gyógyításra szánt órák számának csökkenését.

Kitért arra is, az előterjesztés nem megnyugtató az önkormányzatoknak, nem jelent megfelelő garanciát arra, hogy a települések valóban megtarthatják rendelőintézeteiket, és nem rendezi azt sem, hogy ha az állam időlegesen átveszi a feladatellátást, akkor a települések azt később hogyan vehetik vissza.

Szócska Miklós államtitkár a vitában elhangzottakra válaszolva az egészségügy mai állapotát úgy jellemezte: sikerült stabilizálni annak a "politraumatizált sérültnek" az állapotát, akin az "előző koalíció átküldte két úthenger vezetőjét, Molnár Lajost és Horváth Ágnest".

Hangsúlyozta: 2010-ben egyhavi működési finanszírozási hiánnyal, a gazdasági világválság csúcsán vette át az ágazat irányítását, így a működőképesség megőrzése, a lassú fejlődés, valamint a béremelés "nem csak egy képletes kalapemelést" érdemelne.

Az orvoshiánnyal kapcsolatban arra is kitért, hogy az Magyar Orvosi Kamara (MOK) lapjában szakorvosi állásokat hirdetnek Svédországba, ezért arra kérte Gyenes Géza jobbikos képviselőt, - aki a MOK országos ügyviteli vezetője - és képviselőtársait, hogy kérjék számon a kamarán a "hazafias elkötelezettséget".