• nátha
    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Mentők: van botrány vagy nincs?

Egészségpolitika Forrás: MTI

A mentők szerint megfelelnek az új járművek az előírásoknak, a DK szerint viszont nem.

A Demokratikus Koalíció (DK) szerint "óriási botrány" és "abszurd", hogy a júliusban vásárolt vadonatúj mentőkocsik az Országos Mentőszolgálat keddi főigazgatói utasítása szerint nem alkalmasak a szállított betegek lélegeztetésére. Erről Niedermüller Péter az ellenzéki párt alelnöke beszélt szerdai sajtótájékoztatóján.

Az ellenzéki politikus emlékeztetett rá, hogy júliusban mutatták be a 23 darab új, úgynevezett "B" típusú mentőkocsit, amelyekből további 60 beszerzése is folyamatban van összesen több mint 1,4 milliárd forint értékben. Niedermüller Péter a sajtótájékoztatón kiosztotta Mártai Istvánnak, a mentőszolgálat főigazgatójának keddi keltezésű utasítását. Ebben az szerepel, hogy "a szabad légút biztosítása és az egyszerű eszközös (maszkos-ballonos) lélegeztetés a kritikus állapotú beteg ellátásnak első két lépése, e technikákat pedig hagyományosan a beteg feje mögött elhelyezkedve alkalmazzák". Csakhogy az új "B" típusú mentőjárművekben a hordágy fejvégénél nincsen az ellátó számára hely, így ezekben a kocsikban csak már ilyen ellátásra nem szoruló beteg szállítható, illetve ha menet közben válik szükségessé a lélegeztetés, akkor az utasítása szerint a mentőautónak meg kell állnia, a hordágyat ki kell venni a kocsiból és úgy kell lélegeztetni, valamint segélykocsit kell hívni.

A DK szerint egészen abszurd elképzelni, hogy autópályán a beteggel száguldó mentőautó a beteg állapotának súlyosbodása esetén megáll, kiveszik a beteget és "hóban, sárban, esőben" ott kezdik el lélegeztetni - mondta Niedermüller Péter. Az ellenzéki párt ezért azt kérdezi az egészségügyi kormányzattól és az Országos Mentőszolgálat főigazgatójától, hogy ki hozott döntést a 83 mentőautó megvásárlásakor az autók típusáról, illetve pontosan hol és milyen beosztásban teljesít szolgálatot jelenleg a már üzembe állított 23 autó.

Győrfi Pál: az új mentőautók minden szempontból megfelelnek a magyarországi és a nemzetközi szabványoknak

Az új, úgynevezett "B" típusú mentőgépkocsik minden szempontból megfelelnek a magyarországi és nemzetközi szabványoknak - szögezte le Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője szerdán az MTI-nek.

A szóvivő Demokratikus Koalíció (DK) alelnöke szerdai sajtótájékoztatóján közöltekre reagált.  Győrfi Pál elmondta: az említett új járművek nem eset-rohamkocsik, hanem MSZ EN 1789-es nemzetközi szabványszámú, úgynevezett "B" típusú, alapszintű mentőgépkocsik. A megvásárolt járművek, melyek közül 23 áll szolgálatba, nemcsak megfelelnek a szabványnak, hanem még túl is teljesítik azokat. Ugyanis, ezeknek a "B" típusú mentőautóknak a szabvány szerint 1,6 méter magasnak, 1,4 méter szélesnek, a betegtér hosszának pedig 2,5 méteresnek kell lennie. Az Országos Mentőszolgálat által beszerzett mentőautók ehhez képest 25 centiméterrel magasabbak és 30 centiméterrel szélesebbek, míg a betegtér hossza pontosan 2,5 méter.

Nyugat-Európa számos országában használnak ezeknél is kisebb, úgynevezett "B" típusú mentőgépkocsikat, például nagyon elterjedt a jóval szűkebb VW T5 típus. Sok ezer ilyen mentő fut Európa szerte - tette hozzá a szóvivő.

A járművek tehát alkalmasak feladatuk ellátására, ráadásul az új gépkocsik a korábbiaknál felszereltebbek és modernebbek is - jelentette ki.

Győrfi Pál azt mondta: maszkos-ballonos lélegeztetést mozgó mentőjárműben egyébként sem végeznek a mentődolgozók, a légút biztosításhoz mindenképpen meg kell állni. A beavatkozás után a lélegeztetés már a "B" típusú járművekben, akár mozgás, haladás közben is nehézség nélkül végezhető.

Niedermüller Péter azon kérdésére, hogy ki hozott döntést a 83 mentőautó megvásárlásakor az autók típusáról, illetve pontosan hol és milyen beosztásban teljesít szolgálatot jelenleg a már üzembe állított 23 autó, válaszul Győrfi Pál közölte: a járművek kiválasztása uniós, nyílt közbeszerzési eljárás során történt. A szóvivő ismertette, hogy Budapesten Rákoskeresztúr és Csillaghegy, Baranya megyében Szigetvár, Bács-Kiskun megyében Kiskunhalas, Békés megyében Gyula, Borsod-Abaúj-Zemplén megyében Sátoraljaújhely, Csongrád megyében Makó, Fejér megyében Enying, Győr-Moson-Sopron megyében Mosonmagyaróvár, Hajdú Bihar megyében Berettyóújfalu, Heves megyében Gyöngyös, Komárom-Esztergom megyében Dorod, Nógrád megyében Balassagyarmat, Pest megyében Budaörs, Albertirsa és Gyömrő, Somogy megyében Barcs, Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében Kisvárda, Jász-Nagykun-Szolnok megyében Jászberény, Tolna megyében Tamási, Vas megyében Sárvár, Veszprém megyében Tapolca, Zala megyében Nagykanizsa települések mentőállomásai között osztják szét a 23 új mentőautót.

A 23 új mentőautó szolgálatba állításáról július 30-án számolt be az Országos Mentőszolgálat. Az ünnepélyes bemutató sajtótájékoztatón újabb mentőautók beszerzéséről szóló szerződést is aláírtak.

Augusztus 27-én a Közbeszerzési Értesítőben megjelent: a finn Profile Vehicles Oy cég nyerte az Országos Mentőszolgálat 1 milliárd 141 millió forintos, hirdetmény nélküli tárgyalásos közbeszerzését, amelyet B típusú mentőgépjárművek beszerzésére írtak ki. Győrfi Pál akkor az MTI-nek elmondta: a döntés nyomán az év végéig 61 új mentőgépkocsit kap a szolgálat.