A kórházakra, patikákra is súlyos hatással lehet a gyógyszertámogatás harmadolása.
A gyógyszertámogatás átalakuló rendszerében a kiadások csökkentésére tucatnál több intézkedést tervez a gyógyszertámogatási albizottság, amely a hazai gyógyszerellátási, illetve -támogatási rendszerről, valamint a lehetséges beavatkozási pontokról készített (egyelőre szigorúan titkos) összefoglaló tanulmányt 30, illetve 120 oldalban.
Mint arról már hírt adtunk, a szakmai egyeztetés múlt csütörtökön kezdődött az érintettekkel. Bár számok alig szerepelnek a lapunk birtokába jutott, a tanulmány alapján készült kivonatban, közismert, hogy 2013-ig két év alatt összesen 120 milliárd forinttal csökkentenék a gyógyszertámogatás jelenlegi 340 milliárdos keretét a Széll Kálmán Terv célkitűzéseinek megfelelően. Idén pedig még ezen felül 25,9 milliárd forintos megtakarítást kívánnak elérni.
Kiadáscsökkentés
A gyógyszerkassza kiadási oldalának visszafogására tizenhárom (tervezett, már megvalósult, illetve folyamatban lévő) intézkedést tartalmaz az albizottság tanulmánya.
Idén január elején lépett hatályba és április 1. volt a végrehajtási határideje a kombinált gyógyszerek fixesítését kimondó jogszabálynak. A több hatóanyagot tartalmazó készítmények támogatását az egyes hatóanyagok támogatásához fixesítik. Mint megírtuk, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) főigazgatója szerint a lakosság nem jár rosszabbul a kombinációs gyógyszerek árának változásával, mivel azon medicinák mindegyike kiváltható több készítménnyel, amelyek együttesen olcsóbbak. Az intézkedés csaknem kétszáz terméket érint, amelyek nagy része vérnyomáscsökkentő, de vércukorcsökkentő gyógyszert és egyéb termékeket is érint. A csaknem kétszáz készítmény közül tizennégynek már a gyártó csökkentette az árát, huszonkettő a korábbi áron maradt.
Az OEP felülvizsgálati rendet alakít ki finanszírozási protokollok létrehozásával egyes terápiás csoportokban. Ezzel az OEP a korábbi években megkezdett munkát folytatva újabb betegségcsoportok (például asztma, gyermekkori asztma, prosztata daganatok, krónikus obstruktív tüdőbetegség = COPD betegség) esetében kezdte meg finanszírozási eljárásrendek, úgynevezett protokollok kidolgozását. Az OEP az elvárt árakról (amelyet a gyártók csak egyszerűen "hasraütéses" árnak neveznek) szóló tájékoztatást április 4-én tette közzé honlapján: ezek ismeretében a gyógyszergyártóknak és forgalmazóknak egy hónap áll rendelkezésére, hogy az elvárt árak meghatározásával kapcsolatban észrevételt tegyenek. Ezt követően kerülnek kialakításra a végleges elvárt árak, s ezután további 30 nap áll rendelkezésre a forgalmazók számára az árcsökkentés beadására.
A generikus program további erősítésére 2011. második félévétől preferált referencia-ársávrendszert alakítanak ki. Cél az árcsökkentés elérése a gyártók részéről, míg az orvosok számára lehetővé tennék a hatóanyag felírását, s a bizottság szerint a gyógyszerész érdekeltté válik a kedvezőbb árú készítmény kiadásában. Mindez a beteg számára olcsóbb gyógyszerhez jutást biztosít.
Az első generikum térnyerését segítenék a jelenleginél alacsonyabb árú belépéssel a második félévtől.
A következő években több, nagy forgalmú készítmény szabadalma lezár. Ez a generikumok belépésével megtakarításhoz vezethet, a beteg számára is olcsóbb lehet a gyógyszer.
A koleszterincsökkentők támogatásának felülvizsgálatát tervezik 2011. július 1-től. A bizottság szerint ugyanis egyre több a szakmai kétely a gyógyszerek használatával kapcsolatban. A felülvizsgálat során a legkedvezőbb költséghatékonyságú hatóanyagot és készítményt kívánják megtartani a jelenlegi támogatási szinten.
Az eredményalapú támogatás bevezetése 2011. második félévben. A befogadott készítmények megfelelő protokollok alapján csak a tényleges eredményesség szerinti finanszírozást kapják meg. Az eredménygarancia beépítése bár jól hangzik, korántsem egyszerű, a néhány nemzetközi példa is ezt igazolja.
A közgyógyellátás átalakítása 2012. januártól. Úgy értelmezhető az intézkedés, hogy a generikus program kiegészítését szolgálná, ugyanis a közgyógyellátásban csak generikus gyógyszerekhez lehetne hozzájutni.
A biohasonló (biosimilar) gyógyszerek támogatásában 2012. januártól a generikushoz hasonló árrendszert alakítanának ki, ami figyelembe veszi a készítmények helyettesítésére vonatkozó szakmai szabályokat. A biohasonló gyógyszer olyan gyógyszerkészítmény, amely egy már engedélyezett biológiai gyógyszerhez („biológiai referenciagyógyszer"), ezen belül annak hatóanyagához alapvetően hasonló, de nem azonos, vagyis nem olyan, mint a generikum. A szakma szabályai szerint akinél már korábban megkezdték a kezelést originális készítménnyel, az továbbra is azt kapja, viszont az új betegeket lehet az olcsóbb, „biosimilar" készítményekre állítani.
A betegegyüttműködést (addherencia) preferáló támogatási rend 2012. januártól lépne életbe. A gyógyszereket rendszeresen kiváltó, és a szakmai protokollok szerint meghatározott célértéket elérő betegek kedvezőbb támogatásban részesülnének. Felvetődik, hogy mi van például azzal a beteggel, aki rendesen betartja a vérnyomáscsökkentő terápiát, és nem éri el a célértéket? Megbüntetik azzal, hogy kisebb támogatást kap?
A 2012-re tervezett úgynevezett átsorolási intézkedés azt célozza, hogy a termék finanszírozása ott történjen, ahol a felhasználják, vagyis így a kórházi HBCS-be számítanák az infúziós, injekciós és onkológiai készítményeket.
Az egyedi méltányosság elbírálását is átalakítanák 2012-től. Az úgynevezett orphan drug („árva gyógyszer") olyan betegségek kezelésére szolgál, amelyek prevalenciája és incidenciája nagyon alacsony. Ezeknek a készítményeknek a problematikája az, hogy kifejlesztésük költsége viszonylag magas, de az ár gyakorlatilag a gyógyszergyártó jóindulatától függ (ez a méltányosság kérdését veti fel). Itt a tervezet szerint, eu-s kockázatvállalást kezdeményezne a kormány.
Bevételnövelés
A bevételi oldalt érintő intézkedések közül már jól ismert a 12 százalékos gyártói befizetés megemelése 18 százalékra idén nyártól.
Szintén ismert elképzelés az orvoslátogatói díj duplájára emelése (ötmillióról tízmilló forintra) szintén idén nyáron azzal a céllal, hogy csökkentsék az egészségpolitikai célokkal ellentétes marketingtevékenység hatását.
A támogatásvolumen szerződések 10 százalékkal alacsonyabb határértékkel történő folyamatos újrakötésétől is bevételnövelést várnak, mivel a szerződések nagy része lejár, lejárt.
Garanciális elem továbbra is a legfontosabb és leghatásosabb eszköz: a sávos befizetés, amely a gyógyszerkassza túlköltését akadályozza meg. (A túlköltést megfizettetik – részben – a gyártóval annak függvényében, hogy mekkora volt a túllépés.) Ennek módosítását 2012-től tervezik. Megjegyzik: a jelenlegi rendszer garanciát nyújt arra, hogy egy gyógyszer túlköltésért a gyártó fizessen. A tavaly elfogadott salátatörvény például kedvezett a generikus gyártóknak azzal, hogy az olcsó generikus termékek után nem kell túlköltésért fizetni.
Korrupció, hatékonyság
Kiegészítő, hatékonyságot növelő, korrupciót csökkentő elemeket is tartalmaz a tanulmány, eszerint a kívánatos célok: átláthatóbb gyógyszerbefogadási rendszer kialakítása; a gyógyszergyártói promóció visszaszorítása, off-shore cégek kizárása a támogatásból; egyedi méltányosság esetében testületi döntéshozatal erősítése; a versenypiaci érdekeltségektől megszűrt új szakmai kollégiumi rendszer (kiemelt szerepe van a felülvizsgálatokban, protokollokban); egységes egészségkommunikációs platform, a lakosság egészség- és költségtudatosságának javítása; A fel nem használt gyógyszerek mennyiségét csökkentő beavatkozások.
Kockázatok
A gyógyszerkassza kiadáscsökkentésének várható hatásairól készült tanulmány több kockázatos következményre is figyelmeztet, de a tanulmány nélkül is megjósolhatók a káros hatások.
A gyártókat érintő megszorítás mindenképpen kihat a már amúgy is elégedetlen orvosokra: a konferenciákon, továbbképzéseken való részvételük támogatása visszaesik, elmarad – tehát egyfajta bevétel-kiesésre kell számítaniuk, nem beszélve az egyébként visszaszorítandó promóciós tevékenységek eredményeként kapott forrásokról. Kevesebb jut kutatásra, az egyetemek támogatására.
A gyógyszergyártók megszüntethetik Magyarországon kutatás-fejlesztési tevékenységüket, amely kihat a GDP-re, akár több ezer munkavállaló válhat állástalanná, kiesnek a járulék- és adóbevételek.
Nehezebb helyzetbe kerülnek a kórházak, amelyek eleshetnek jelentős árkedvezményektől, a rabattként kapott ingyen termékektől. Ma például százhúsz kórházból mindössze tíz (!) fizet időben, nem véletlenül állítják szakértők, hogy hamarosan robbanni fog a gyógyszerbomba. Márciusra ugyanis újratermelődött a kórházak adósságállománya, amelynek jelentős része a nagyszállítói kinnlevőség. Ma lényegében a nagykereskedők, gyógyszergyárak finanszírozzák és tartják fenn a kórházi rendszert. Jelenleg információink szerint 18 milliárd forinttal tartoznak, ennek fele határidőn túli: tízmilliárd forint a lejárt szállítói állomány, miközben 25-30 százalékban féláron vagy ingyen kapnak gyógyszert. Egy drasztikus elvonás dominóelven a kórházakra is kihat, borulhat a rendszer.
A gyógyszertámogatás csökkentése a patikákra nézve is veszélyes, hiszen bevételük jelentős része a gyógyszereken lévő patikai árrésből származik. Egymilliárd forintra százötven millió forint patikai árrés esik. A patikák már így is nehéz helyzetben vannak, mert árrésük folyamatosan csökken, s ezt többek között tartozásaik „lezserebb" kiegyenlítésével igyekeznek megoldani. Tavaly jóval tízmilliárd forint felett volt a patikai tartozásállomány, a teljes adósság harmincmilliárd forintra tehető. A szakértők szerint nem lehet kizárni akár a tömeges csődöt sem, hiába hajtották végre a deliberalizációt. A kisebb települések gyógyszertárai tönkremehetnek, így nem valósul meg a patikákhoz való hozzáférés esélyegyenlősége, sőt: a lakosság számára a gyógyszerhez való hozzáférés romlani fog.
Késélen táncol a kiskereskedelem mellett a nagykereskedelem is, hiszen a nagykereskedőknek még többet kell hitelezniük, és az esetlegesebbé váló teljesítések őket is megroppantják.
X X X
A véleményeket ma délutánig várják a szakmai szervezetektől. Számok nélkül azonban lehetetlen igazán véleményt formálni a tervezetről panaszolták a szakértők. A tervek szerint július elsejéig kell megszületnie az új gyógyszerfinanszírozási rendszerhez szükséges jogszabályoknak.