• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Romány Anna: a járható ösvényeket keressük

Gyógyszerpiac Forrás: Weborvos Szerző:

Személyes örömökről, a gyógyszeripar valóságáról, a cég reményeiről és a búcsúról.

- Két kategóriában is első helyezést ért el cég az Aon Hewitt humánerőforrás tanácsadó cég Legjobb Munkahely Felmérésén. Mit jelent az Önök számára ez a megmérettetés - kérdeztük Dr. Romány Annát, akit a Janssen-Cilag éléről való leköszönéséről is kérdeztünk. 

- Örömet, büszkeséget és elégedettséget. Először próbálkoztunk, ezért is örülünk annyira, hogy a gyógyszeripari és 250 fő alatti létszámú vállalati kategóriában is első helyet értünk el. Számomra személyes öröm is, hogy a vállalat vezetőjeként megélhettem a dolgozók körében mért 97 százalékos elégedettségi indexet. Az idei felmérésen nagyon érdekes eredmények születtek, 23 ezer kérdőívet töltöttek ki és közel 500 felsővezetői véleményt dolgoztak fel. Piackutatói logikával szemlélve ez óriási szám, ezért is érnek különösen sokat a helyezéseink.

- Mi áll a siker mögött?
- Egy kirakós játék mindig sok részből áll. Bizonyosan benne van az a 12 év, amit a cégnél töltöttem. Folyamatos, egymásra épülő munkát végeztünk és sok-sok építőkockának kellett összeállnia, hogy sikeresek lehessünk. A siker pilléreit jelentette a Johnson&Johnson standardjainak hazai környezethez történő adaptálása, melynek során szisztematikus, egymásra épülő vállalati rendszereket hoztunk létre. Az önfejlesztő vállalati modell felé próbáltunk elmozdulni. Az volt a célunk, hogy kollégáink diagnosztizálják a problémákat, ők éljenek a menedzsment felé terápiás javaslatokkal, és közösen találjuk ki a megfelelő megoldást. Szinte természetes, hogy eközben új tehetségeket fedezünk fel, és komoly karrierfejlesztések valósultak meg. Persze a siker része volt az is, hogy tudtuk: csak együtt, közel 100 munkatársunkkal közösen tudjuk összerakni a puzzle-t.

- Honnan indultak 12 évvel ezelőtt?
- 2000-hez képest piaci árbevételünket megháromszoroztuk. Ebben a lelkiismeretes tevékenység mellett döntő szerepet játszott a termékportfólió, élveztük a Johnson&Johnson kutatás-fejlesztési tevékenységének gyümölcseit, Paul Janssen örökségét. Ő számunkra tudománytörténetileg is fontos személy, hiszen nem véletlenül tartják őt a világ legsikeresebb gyógyszerkutatójának. Itthoni piacunk folyamatosan változott, voltak olyan terápiás területek, melyeket elhagytunk és átadtuk a terepet a generikus gyártóknak. Van olyan terület, ahol a portfólió változott, de továbbra is piacvezetők maradtunk megújuló, újabb innovatív termékeinkkel, illetve van olyan terület, ahová frissen , új termékkel léptünk be.

- Milyen stratégia jellemzi piaci jelenlétüket?
- Egyértelműen az innovatív stratégia: csak akkor lépünk be, amikor a mi vegyületünk a piacon jelenlévőkhöz képest újat és jobbat nyújt. Ekkor – érthető módon – szeretnénk elérni, hogy gyógyszerünk támogatott legyen, de erre csak akkor van valódi esélyünk, ha bizonyítani tudjuk, hogy jobbak vagyunk, mint az addig elérhető terápia. Ha ez bebizonyosodik, megadjuk a terápiás területen dolgozó orvosok számára a megismerési lehetőségét, hogy az új terápia előnyeit maximálisan ki tudják használni. Ennek a stratégiának köszönhető, hogy ma is a legsúlyosabb betegségek kezelésének terápiás területein vagyunk jelen, termékeink jelentős hányada 100%-ban támogatott: skizofréniában, onkológiai területen, rosszindulatú hematológiai betegségek terápiájában, az AIDS területén, valamint a psoriasis kezelésének modern biológiai terápiájában.

 -Hogyan érinti Önöket a gyógyszerkassza tervezett csökkentése?
- Jelenlegi portfóliónkban a 100%-ban támogatott termékeknél befizetendő 20%-os adó óriási gondot jelent, függetlenül a gyógyszerkassza méretétől. Az esetleges sávos visszafizetés negatív üzleti következményeit pedig lehetetlen ma felmérni, alapvetően azért, mert mértéke nem befolyásolható, az üzleti szereplők által nem tervezhető. Már maga a 20%-os támogatási adó is nehézzé teszi egy termék profitábilis piacon tartását. Ha ezt megfejeli a gyógyszerkassza túlcsordulása miatt megvalósuló sávos visszafizetés, nagyon könnyen kétségessé válhat az üzleti szereplők számára a piacon maradás lehetősége, és kérdésessé teszi az innovatív termékek magyarországi megjelenését.

- Lesz olyan innovatív gyógyszer, amit nem fognak Magyarországon forgalmazni?
- A Janssen-Cilag magyarországi ügyvezetőjeként nekem alapvető fontosságú, hogy azok az innovatív termékek, amelyek új terápiás lehetőséget biztosítanak, magyar TAJ kártyával is elérhetőek legyenek. De valós az az aggodalom, hogy a kiszámíthatatlan és egyre nagyobb mértékű gyógyszeripari adóterhek miatt, erőteljesen szűkül a mozgásterünk.

- Hogyan értékelik jelenleg a nemzetközi gyógyszercégek Magyarországot?
- Általában úgy vélekednek, hogy az ország mérete nem kiemelkedően nagy, a profitabilitása pedig Európában a legalsó három hely valamelyikén áll. Nagyon fontos részletkérdés persze a forint árfolyama is. Amennyiben az tartósan kedvezőtlen az adott gyógyszer befogadásakor élvezett árfolyamhoz képest, a többi restriktív tényezővel együtt pénzügyileg válhat lehetetlenné az üzleti modell.

- Valóra válhat-e az a forgatókönyv, hogy nem szállítanak a gyógyszercégek a kórházaknak?
- Sajnos, volt már erre példa mostanában Görögországban, ezért azt gondolom, mindent meg kell tenni, magánemberként és társadalmi szinten egyaránt, hogy a magyar társadalom ne kerüljön olyan helyzetbe, mint Görögország. Ott előfordult, hogy volt olyan gyártó, amelyik csak készpénzért, az aktuális áron szállított. Sajnos, van egy olyan pont, ami után már nincs tovább, ezért is fontos számunkra a sávos visszafizetés problematikája, amely a piaci tervezést nagymértékben bizonytalanná teszi.

- Mennyiben változnak jövőre a promóciós lehetőségek?
 -Az elmúlt két-három évben minden előrelátó ügyvezető igazgató a szóba jöhető összes karcsúsítási ötletét kiélte. A gyógyszeripari vállalatok, így mi is, megpróbálunk arra a minimumra összehúzódni, ahol úgy gondoljuk, hogy értelmesen, a jogszabályok szerint tudunk működni. Egyre több emberünk foglalkozik az egyre nagyobb adminisztratív kötelezettségekkel, ami a változó magyar törvények miatt nagyon komoly többletterhet jelent. Próbáljuk elérni, hogy megfelelő létszámon működjünk, költségeinket minimalizáljuk, és minél több lehetőségünk legyen, hogy az anyacég által minimálisnak ítélt profit mellett is saját elvárásainknak meg tudjuk felelni. A járható ösvényt keressük.

- Milyen eredménnyel?
 -Reménykedünk. Őszintén reméljük, hogy az összes magyar szereplőnek az az érdeke, hogy a leányvállalatok megmaradjanak az országban, és ne váljon Magyarország disztribútor országgá. Amennyiben ez bekövetkezne, annak leginkább a magyar egészségügy látná kárát. Ugyanis minden országnak jelentős előnye származik abból, ha a gyógyszeripari cégek leányvállalattal vannak jelen. Ezek a cégek, amennyiben jelen vannak, nem csak a munkavállalóikon keresztül invesztálnak az országba, nem csak munkahelyeket teremtenek hanem a világ legfegyelmezettebb adózói és tevékenységükkel transzparens és szabályos működési modellt valósítanak meg, valós tudást is invesztálnak az adott ország egészségügyébe.

- Minden siker ellenére december végén mégis búcsúzik a Janssen-Cilagtól. Szomorúan vagy büszkén?
- Mindig is szerencsés voltam. Orvosi egyetemre jelentkeztem, de a közgazdaságtan is nagyon vonzott. Aztán orvosként úgy hozta az életem, hogy üzleti területre kerültem, a közgazdaságtan is életem része lett. Szerencsés vagyok azért is, mert harmadik amerikai gyógyszeripari cégemnél nagyon hosszú időt tölthettem el. 12 év egy multinacionális amerikai cég életében fantasztikus időtáv, és hogy ennyi ideig lehetett alkotni a Janssen-Cilagnál, az számomra óriási élmény. Nagy élmény az is, amit most kapok a kollégáktól, amikor tudják, hogy a Janssen-Cilagnál be fogom fejezni a munkát december végén, és nagy élmény, hogy az elmúlt 12 évet az Év Gyógyszere 2000 és Év Gyógyszere 2009 díj mellett az AON Hewitt Legjobb Munkahely Felmérésének két első helyezése is megkoronázta most. Tehát jól van ez így…

- Milyen céget ad át utódjának?
- Egy rendszereiben, folyamataiban nagyon jó állapotban lévő, sikerekben gazdag Janssen-Cilag Kft.-t tudok átadni. Az elmúlt 12 évben voltak hullámhegyek és hullámvölgyek, most éppen felfelé haladunk, 2011 első kilenc hónapjában az előző évhez képest kétszámjegyű növekedést produkáltunk. Külön siker, hogy az elmúlt egy évben annyi nemzetközi és magyar auditon mentünk keresztül, hogy tevékenységünk minden részlete a magyar és nemzetközi hatóságok és anyavállalatunk számára ismert és elismert.

- Mihez kezd januártól?
- Mindenekelőtt rövidebb vagy hosszabb pihenésre vágyom , hiszen az elmúlt 12 évet végigdolgoztam. Ezalatt lelkesen végiggondolom különböző ötleteimet és utána ígérem, jelentkezem. Egy újabb „measurable contribution" van előttem, de most előbb kicsit pihenek. Erre szükség is van, mert követeli a család és ezt kívánja a józan ész is. El kell néha távolodni, hogy messzebbről tudjuk szemlélni a folyamatokat. Szerencsére, most bőven vannak olyan folyamatok, amelyek érdemes messzebbről szemlélni.

- Hogyan éli tovább életét a Janssen-Cilag?
- A Janssen-Cilag Kft. üzleti régiónk egyik legsikeresebb vállalata. A profitabilitás kivételével minden más üzleti tekintetben a legsikeresebb három leányvállalat között vagyunk az Európa-Közel-Kelet-Afrika régióban. Ez azt mutatja, hogy nagyon képzett és nagyon hatékony menedzsment dolgozik a cégben és óriási a magyar munkavállalói csapat értéke, amit mind a Janssen-Cilag nemzetközi vezetése, mind utódom természetesen meg kíván őrizni. Azt hiszem, a csapat 12 év után még szerencsés is lehet, hiszen egy új szemlélet a csapat sikerességét és professzionalizmusát figyelembe véve inkább újabb lehetőséget jelenthet számukra.

/Romány Anna 1983-ban végzett a Semmelweis Orvostudományi Egyetemen általános orvosként, 1986-ban szerzett belgyógyászati szakvizsgát. A SOTE II. Belgyógyászati klinikáján dolgozott belgyógyászként, 1989-ben a bethesdai National Institutes of Health kórházban töltött egy évet. 1992-től a magyar gyógyszeriparban dolgozik orvoslátogató, termékmenedzser, orvos-igazgató, kutatás-fejlesztési igazgató, General Manager munkakörökben, majd 2000-től a Janssen-Cilag magyarországi ügyvezető igazgatója. Angolul és oroszul beszél. Szabadidejében Iyengar jógázik./