A Bayer Csoport egyik legerősebb évének bizonyult 2009, portfoliói sikeresek voltak.
Dr. Gerhard Waltl, a Bayer Hungária Kft. ügyvezető igazgatója egy sajtótájékoztatón cége jelenéről és optimista jövőjéről tartott beszámolót. Az ügyvezető igazgató abbéli reményének adott hangot, hogy a cég ugyanazokat a szereket forgalmazhatja a magyarországi piacon, mint amikhez az Európai Unió többi tagállamának polgárai is hozzáférhetnek.
- Sikeresek voltunk a barátságtalan gazdasági környezetben, és optimisták vagyunk a jövőt illetően. A kamatok, adók, értékcsökkenés és amortizáció előtti nyereség (EBITDA) speciális tételek előtti összege 6472 millió euró volt, ami a Bayer történetében a harmadik legmagasabb érték. A nettó cash flow 49 százalékkal emelkedett a rekordnak számító 5375 millió eurós szintre, lehetővé téve, hogy a nettó pénzügyi adósság mértéke 4,5 milliárd euróval – a tervezettnél magasabb összeggel – csökkenjen 9,7 milliárd euróra. A csoport értékesítése 5,3 százalékkal mérséklődött 31 168 millió euróra (2008: 32 918 millió euró). A deviza- és portfólióhatásokhoz igazított csökkenés 5,7 százalék volt - tájékoztatott az igazgató.
- A HealthCare és a CropScience értékesítése 3,8 százalékkal, illetve 2,5 százalékkal emelkedett (deviza- és portfólióhatásokhoz igazított), melyek rekordértékek. Ugyanakkor a MaterialScience értékesítése 24,7 százalékkal csökkent (deviza- és portfólióhatásokhoz igazított) a gazdasági helyzet miatt. Az eladás és a nyereség 2010-ben emelkedni fog – mondta egyebek között dr. Gerhard Waltl.
- Megközelítettük ambiciózus célunk valóra váltását, miszerint a 2008-as rekordszintű nyereséghez képest a visszaesést mintegy 5 százaléknál limitáltuk – magyarázta Waltl. - A HealthCare megvalósította célkitűzését. 2009 újabb erős év volt a Bayer Csoporton belüli alcsoport értékesítése 3,8 százalékkal növekedett (nominálisan is és a deviza- és portfolió-hatásokhoz igazítva is), és értéke 15 988 millió euró lett (2008: 15 407 millió euró). Ez a növekedés a Gyógyszeripari és a Consumer Health szegmensek pozitív üzleti tendenciáinak volt köszönhető, különösen a feltörekvő piacokon.
A Gyógyszeripari szegmens értékesítése 4,4 százalékkal emelkedett (ez deviza- és portfolió-hatásokhoz igazítva 4,8 százalék) 10.467 millió euróra. Az üzleti folyamatok ígéretes fejlődést mutattak az Ázsia/Csendes-óceáni és a Latin-Amerika/Afrika/Közel-Kelet régiókban, ami több mint kiegyenlítette az Észak-Amerikában tapasztalt enyhe csökkenést.
A Consumer Health szegmens értékesítése 2,7 százalékkal növekedett (deviza- és portfólióhatásokhoz igazított növekedés: 2,1 százalék) 5.521 millió euróra, és az eredményhez minden alcsoport hozzájárult. A növekedés nagyrészt az értékesítés jelentős oroszországi és kínai megerősödésének volt köszönhető, ami kiegyenlítette az Egyesült Államokban tapasztalt gyengébb üzleti tendenciát.
A HealthCare speciális tételek előtti EBITDA eredménye 2009-ben 7,5 százalékkal nőtt 4.468 millió euróra (2008: 4.157 millió euró). “A speciális tételek előtti EBITDA/árbevétel 27,9 százalék lett (2008: 27,0 százalék), ami az évre szóló célkitűzés teljesítését jelenti a negatív devizatendenciák ellenére" – mondta Dr. Valtl. Az értékesítésben elért növekedés nagyrészt a pozitív üzleti tendenciának és az alacsonyabb értékesítési és adminisztrációs költségeknek volt köszönhető. Ezek a megtakarítások a Schering (Németország, Berlin) integrációjából és további költségcsökkentő intézkedésekből származtak.
A Bayer portfólióját az egészségügy, táplálkozás és a csúcstechnológiájú anyagok alapterületeire koncentrálta. A vállalat döntően megerősítette HealthCare üzletágát a Schering AG (Németország, Berlin) és a Roche vény nélküli gyógyszerek üzletágának felvásárlásával. 2002 óta a Bayer összesen 43 milliárd euró értékben vásárolt fel vagy idegenített el vállalatokat a Csoport átszervezése érdekében.
A Bayer előrehaladást könyvelhet el az új trombózisellenes gyógyszer esetében is. A Bayer és partnere, a Johnson & Johnson által közösen fejlesztett gyógyszer kiterjedt vizsgálati programja a tervek szerint halad. Új és fontos vizsgálati adatok várhatók az év során.
A másik üzletág a CropScience további piaci részesedést szerzett 2009-ben. A következő, a Crop Protection (növényvédelmi) szegmens értékesítése 1,6 százalékkal emelkedett (devizahatásokhoz igazítva 2,3 százalék) 5424 millió euróra. A MaterialScience szegmensben a várakozásoknak megfelelően a csúcstechnológiájú anyagok üzletágát 2009-ben a globális pénzügyi és gazdasági válság hatásai dominálták.
A 2009-ben a nyereséget ismét számos speciális tétel csökkentette, amelyek összességében 766 millió eurós tételt tettek ki (2008: 798 millió euró). Ezek a tényezők különösen a Schering sikeres integrációjához kapcsolódtak, az átszervezési és intézkedésekhez és a jogviták rendezéséhez. A speciális tételek utáni EBIT eredmény a teljes 2009-es évre 3006 millió euró volt (2008: 3544 millió euró). A nettó bevétel 1.359 millió euróra esett vissza (2008: 1.719 millió euró), a részvényenkénti alapnyereség pedig 3,64 euró volt (2008: 4,17 euró).
A cég 2002-2009 közötti átszervezése során hatékonyság-javítási és költségcsökkentési intézkedéseket is bevezettek, ennek teljes összege mintegy 4 milliárd euró. Az innováció és növekedés erősítésének, illetve versenyképességének megóvásáért sokat tett, ezek az erőfeszítések a Bayer történetének legnagyobb szabású átszervezésével kezdődtek.
A Csoport stratégiai irányítását elválasztották az üzleti folyamatok napi szintű irányításától, egyértelműen meghatározták a felelősségi köröket, és az üzletágak jobban koncentrálhattak saját piacaikra. Ez a szervezeti felépítés a későbbi évek intézkedéseihez szilárd alapot szolgáltatott.
A Bayer optimista a 2010-es évvel kapcsolatban. A HealthCare azt tervezi, hogy legalább a piaccal párhuzamosan emelkedjen 2010-ben, ami nagyjából 5 százalékos deviza- és portfolióhatásokhoz igazított növekedésnek felel meg.