A több évtizede kialakított intézményrendszer ma már nem felel meg sem az orvosi szakma, sem a betegek elvárásainak.
![]() |
Rácz Jenő egészségügyi miniszter belefogott valamibe, megcélozta az intézményrendszer regionális, lakossági szükségletekre történő átalakítását, a kórházak finanszírozásának alapvető megváltoztatását és az egészségbiztosítási rendszer reformját. A biztosítási rendszer átalakításában különböznek a pártprogramok. Az MSZP kitart az egységes, kötelező és a szolidaritás elvén működő biztosító mellett, az SZDSZ egymással versenyeztetné a biztosítottak által szabadon választható biztosítókat.
Golub Iván, a Magyar Kórházszövetség elnöke elmondja, ellenzik a több-biztosítós rendszert, mert a versengő biztosítók nem alkalmasak a lakosság megfelelő egészségügyi ellátására. A szövetség szerint a társadalombiztosítást valódi biztosítóvá kell fejleszteni. Támogatják, hogy csak a biztosítottak kapjanak térítésmentesen ellátást, a járulékfizetés alól kibúvók fizessenek érte.
Szlovák példa
Peter Pazitný, az Egészségpolitikai Intézet egyik munkatársa, aki részt vett a szlovák egészségügyi reform kidolgozásában, előadásában az egészségügyi átalakításról elmondta, csak a profit képes garantálni az eszközfenntartást és -fejlesztést, ahol nincs haszonérdekeltség, ott a motiváció is torzul. A korrupció, járadékvadászat, a nyereség eltüntetésére irányuló magatartás jelenik meg.
Szlovákiában 2003 óta tart az átalakítás. Az első lépések egyikeként bevezették a szolgáltatásokhoz való egyéni hozzájárulást. A felmérések szerint a túlfogyasztás úgy mérséklődött, hogy közben az elérési lehetősége nem csökkent. Az érzékelt korrupció, hálapénz 32-ről tíz százalékra esett vissza. A másik fontos elem a gyógyszerpolitika átalakítása volt. A generikus gyógyszerek arányát növelték a fogyasztásban, és versenyző piacot teremtettek. Ennek hatására 2004-ben a gyógyszerkassza kiadásai 9,3 százalékkal mérséklődtek az előző évihez képest, emellett volt olyan gyógyszer, amelynek ára másfél év alatt ötödére esett.