Rendőri retorzióktól félve a droghasználók nem merik a tűcsere-programokhoz visszajuttatni a használt fecskendőket.
A drogkérdés pragmatikus megoldásában és a fertőző betegségek (HIV, Hepatitis) terjedésének megakadályozásában kulcsszerepet kapó tűcsere programok mind az AIDS megelőzésében szerepet kapó nemzetközi szervezetek (UNAIDS, WHO), mind a 2000-ben elfogadott Nemzeti Drogstratégia szerint támogatandó és hatékony programoknak számítanak.
Hazánkban ugyanakkor a tűcsere-programok elterjedtsége rendkívül alacsonynak mondható. A programok hatékony működésének egyik legnagyobb gátja, hogy a droghasználók a rendőri retorzióktól való félelmük miatt nem merik a használt fecskendőket a tűcsere-programokhoz visszajuttatni. A problémát érzékelve a budapesti tűcsere-szolgáltatók és a BRFK képviselői 2003-ban megállapodást kötöttek, mely szerint a főkapitányság támogatja a tűcsere-programokat, és tolerálja a működésüket, vagyis „azokon a területeken és abban az időpontban, ahol a program által bejelentett tűcsere folyik, nem végez célirányos ellenőrzést".
A megállapodás kiterjedt arra is, hogy a kódszámmal ellátott kártyával rendelkező kliensek ellen, puszán a steril, vagy a használt fecskendő megtalálása esetén e rendőrség nem indít eljárást.
Amikor azonban 2005-ben a BRFK-val kötött megállapodást a tűcsere-szolgáltatók országos szintűre akarták emeleni, a Legfőbb Ügyészség jogi álláspontja meghiúsította az elképzelést. Az LÜ szerint: „Az illegális drogfogyasztás, annak bármilyen módon, illetve céllal történő segítése – álláspontom szerint minden esetben – bűncselekmény gyanújára utal. Ennek észlelése esetén a bűnüldöző hatóságok hivatalból kötelesek eljárni." A TASZ ezért a december 1-i, a stratégiai pervitel kategóriájába tartozó akcióval kíván tiszta vizet önteni a pohárba.