Dinamikusan terjeszkedik a térségben a cseh piacvezető, amely immár Magyarországon is megjelent.
![]() |
A Sanofi-Aventis-üzlet megkönnyíti a Zentiva magyarországi terjeszkedését. A cseh cég az elsődleges ellátás piacára összpontosít majd, és tervezi, hogy a következő tizenkét hónapban márkás generikumok sorát hozza forgalomba. Némely elemzők mégis úgy vélik, hogy az üzlet időzítése nem volt tökéletes – tekintettel a gyógyszerágazat jelenlegi magyarországi nehézségeire.
A Sanofi-Aventisnek részesedése van a Zentivában, és üzleti kapcsolatokat is kialakított vele. A mostani tranzakciónak következménye lehet, hogy a francia cég ezen túl nyugat-európai tevékenységére koncentrál majd, a Zentiva pedig közreműködik közép- és kelet-európai gazdasági műveleteiben.
A Sanofi-Aventis az Eczacibasi 75 százalékát 400 millió EUR készpénzért vette meg, a maradék az EIS Eczacibasi Ilac Sanayi ve Ticaret, egy, a török tőzsdére bevezetett vállalat birtokában maradt. A Zentiva megszerezte a jogot, hogy két év elteltével a maradék negyedet is megvásárolja.
Az Eczacibasi a harmadik legnagyobb török gyógyszercég, amely a helyi piac mintegy 3 százalékát birtokolja. Forgalma tavaly körülbelül 200 millió EUR volt, 14 százalékkal több az előző évinél. Az új cég neve Zentiva- Eczacibasi, elnöke, Bülent Eczacibasi tagja lesz a Zentiva igazgatótanácsának, az Eczacibasi ugyanezen testületében pedig továbbra is megmarad két korábbi tag.
Törökország lesz a negyedik állam, amelyben a Zentiva gyártó-létesítményekkel rendelkezik – Csehországon, Szlovákia és Románia után. A Zentiva reméli, hogy egyaránt profitál majd az Eczacibasi-termékek (fertőzés elleni szerek, gasztro-intesztinális készítmények) forgalmából, valamint az olcsó hatóanyagokhoz való hozzáférésből.
Tavaly a Zentiva forgalma 18 százalékkal 14 milliárd cseh koronára (CK) nőtt, ami körülbelül 654,2 USD-nak felel meg. A cég 3,1 milliárd (+16%) CK adózás előtti, és 2,3 milliárd (+19%) CK nettó profitot jelentett. Vényköteles gyógyszereinek forgalma több mint 25 százalékkal 10,6 milliárd CK-ra nőtt, a vénynélkülieké 57 százalékkal 3,2 milliárdra.
A vállalat hazai eladásait befolyásolták az egészségügyi kiadások csökkentését célzó kormányintézkedések, melyek folytán a Zentiva honi forgalma egymilliárd CK-val csökkent. Nőtt ugyanakkor gyógyszerexportja: 69 százalékkal, 8,7 milliárd CK-ra.
A Zentiva legnagyobb külföldi piaca 2006-ban Románia volt, ahol csaknem 300 százalékkal, 2,5 CK-ra növelte eladásait; Lengyelországban, Szlovákiában és Oroszországban ugyancsak sikeres volt: ezekben az államokban 1,94 – 1,89 – 1,3 milliárd CK értékű gyógyszert értékesített. (Lengyelországban és Oroszországban jelentős volt az előző évihez képest elért növekedés is: 37, illetve 73 százalék. Szlovákiában: 4.)
A cég húzótermékei a (Simvacard néven árusított) simvastatin, a gyomorfekély-gyógyszer omeprazole (Helicid) és a vérnyomáscsökkentő losartan (Lozap) voltak, melyekből összesen 986,2 (+40%) – 923 (+20%) – 598,5 (+72%) millió CK értékben adtak el.
A cég 15 vezető termékéből 6,6 milliárd CK 32 százalékkal több fogyott – ezek tették gyógyszereladásainak csaknem felét.