• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

A betegszállítók növelnék a kilométerpénzt

Lapszemle Forrás: Népszabadság

A betegszállítók 92-100 forintot kapnak kilométerenként, amit 127 forintra emeltetnének.

Ez év január 1-jétől már nem az Országos Mentőszolgálat járművei szállítják azokat a betegeket, akiknek állapota nem igényel szakkíséretet, orvosi felügyelet. Ezeket a feladatokat az Országos Egészségbiztosítási Pénztárral (OEP) szerződött magánvállalkozások látják el.

Az országban 91 szervezet 630 autóval szállítja a betegeket kórházi vizsgálatra, szakrendelésre, kezelésre vagy az ellátás után haza, ha ezt a kezelőorvos indokoltnak tartja, s megrendeli. A szállítók a betegekkel megtett kilométerek alapján jutnak bevételhez. Jelenleg 92-100 forint közötti összeget kapnak az OEP-től, kilométerenként. A tarifa azért változhat, mert a betegszállítást zárt kasszából finanszírozzák, azaz csak egy előre meghatározott összeget - az idén 5,6 milliárd forintot - fordíthatnak erre a feladatra. Minél több a szállítás, annál kisebb a kilométerdíj.

A betegszállításra elkülönített összeget, a kilométerdíjat keveslik a betegszállítók. A Csongrád megyei Nüke Kft. vezetője, Tanács Róbert már megkongatta a vészharangot. Azt mondta: az alulfinanszírozottság miatt „őszre leállhat, összeomolhat a betegszállítási rendszer." Bíró Ferenc, a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesületének (MBOE) elnöke elmondta, valóban alulfinanszírozott a szakma, de vészhelyzetről nincs szó. Úgy tapasztalják, hogy az egészségügyi tárca is látja a problémát, s partner megoldáskeresésben. Mint elmondta, a gondokat elsősorban az okozza, hogy az év eleje óta 18 százalékkal drágult a gázolaj. Ez pedig rendkívül súlyosan érintette ezeket a vállalkozásokat, mert a betegszállítók összes kiadásainak úgy negyven százalékát az üzemanyagköltség teszi ki.

Az Egészségügyi Minisztérium közleményében emlékeztet arra, hogy február végén épp az érintett szervezetek kérésére emelték meg a betegszállítási kassza összegét 1,3 milliárd forinttal. Ettől függetlenül folytatják az egyeztetéseket, és megvizsgálják az MBOE által javasolt 127 forintos kilométerdíj „indokoltságát" valamint azt, hogy a szakmai továbbképzések költségei biztosíthatóak-e az Új Magyarország fejlesztési terv pályázatain. Nem látják akadályát annak sem, hogy felülvizsgálják a forráselosztás rendszerét.