• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

A mentők menthetik meg a betegszállítást

Lapszemle Forrás: Délmagyar Online

Májustól két betegszállító cég marad Szegeden, így minden egyes autóra legalább 25 ezer lakos jut.

Ezt a terhelést már biztosan nem bírják el. Egy Békés megyei cég beszáll a megyei ellátásba, ám nyár vége is lehet, mire munkába áll. A mentők több autót is be tudnának állítani, de egyelőre még nem kérték fel őket – olvasható a Délmagyar – online oldalán.

Lesz új betegszállító cég a megyében – csak az a kérdés, mikor. Mint arról a lap korábban beszámolt, májustól Szegeden újabb vállalkozás fejezi be az OEP-finanszírozott betegszállítást. Mivel márciusban egy cég már bedőlt, másfél hét múlva olyan helyzet áll elő a városban, hogy az eredetileg négy vállalkozás között felosztott területre már csak kettő jut. Szerdán ugyan kiderült, hogy a feladatra pályázott egy szolgáltató három autóval, és meg is kapta a lehetőséget, hogy pótolja a kieső kapacitás egy részét, de akár nyár vége is lehet, mire munkába áll.

- Meglepődtünk, hogy egyáltalán valaki pályázott, de nagyon örültünk a Békés megyei cég jelentkezésének, hiszen megoszthatjuk a feladatokat – mondta Tanács Róbert, az Országos Betegszállító Szolgálat Csongrád megyei irányító szervezetének vezetője. A probléma csak az, hogy a bizottsági döntés után a miniszternek is alá kell írnia az új szolgáltató megbízását, amely akár heteket is igénybe vehet. Innentől kezdve pedig a cégnek 90 napja van arra, hogy szolgálatba állítsa autóit. Akár augusztusig is elhúzódhat tehát az ügy, addig pedig meg kell oldani Szeged ellátását – fűzte hozzá Tanács Róbert.

Mivel az elmúlt időszakban kétszer 3 autóval csökkent a város betegszállítási kapacitása, Tanács Róbert szerint a helyzet már nem kezelhető tartalék autók beállításával.

Szeged környékén jelenleg egy betegszállító autóra 19–23 ezer lakos jut. Ez már most is rengeteg: a megye északi részén például alig több mint nyolcezer lakos jut egy autóra. Május elsejétől az újabb cég kiesésével viszont az itt maradó két szegedi vállalkozás minden egyes autójára 25–26 ezer lakos jutna. Mindezt a rendelkezésre álló egy-egy tartalék autó beállításával sem lehet már ellátni.

Április óta lehetőség van arra, hogy a kieső kapacitás átmeneti pótlását az Országos Mentőszolgálat tartalék autói is elvégezhessék. Ennek azért van nagy jelentősége, mert az OMSZ országosan viszonylag jelentős méretű tartalék betegszállítói kapacitással rendelkezik, amely független a mentési kapacitástól. Az ÁNTSZ kijelölése alapján ezekkel folyamatosan biztosítható a lakosság ellátása.

Az OEP sajtóosztályán a lap kérdésére még nem tudták megerősíteni, hogy a mentőszolgálatot Szegeden kijelölték-e erre a feladatra. Zentay Attila, a Dél-Alföldi Regionális Mentőszervezet orvos igazgatója úgy nyilatkozott: egyelőre nem érkezett ilyen irányú felkérés. Korábban Zentay a lapnak elmondta: 4–5 autót mindenképpen be tudnak állítani betegszállításra, ha szükség lesz rá.

Május elsejével a mentőszolgálat veszi át a betegszállítás irányítását az országban. Az ehhez szükséges program azonban jelenleg nem alkalmas a feladat ellátására – állítja a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesületének elnöke –, ezért az átadást szerinte három hónappal el kellene csúsztatni. Bíró Ferenc hangsúlyozta: a rosszul szervezett irányítás miatt, illetve azért, mert a mentők nem érdekeltek a hatékony munkaszervezésben, előfordulhat, hogy a betegszállító cégek még nehezebb anyagi helyzetbe kerülnek. A koporsójukban ez lehet az utolsó szög.