• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Szívinfarktust okozhat a zaj is

Lapszemle Forrás: Világgazdaság

Nemcsak a szmog, de a nagy zaj is rongálja a szívet és az ereket.

Mára egyértelművé vált, hogy nemcsak a szmog, de a nagy zaj is rongálja a szívet és az ereket. Svájci kutatók igazolták, hogy a repülőterek környékén lakók gyakrabban kapnak infarktust. A medicina is egyre többet foglalkozik a zajártalommal, és ez érthető.

A svájci szakemberek négy és fél millió ember egészségügyi adatait elemezték. Harminc éven keresztül követte a zajártalom következményeit Magger Egger, a Berni Egyetem kutatója. Ügyelt arra, hogy függetlenítse a vizsgálatot az egyéb környezeti szenynyező ártalmaktól, így a légszennyeződéstől is. Ez fontos volt, hisz a szmogban bizonyítottan vannak érrendszert is károsító elemek.

Eggernek az Epidemiology nevű orvosi szakfolyóiratban publikált cikkéből egyértelműen kiderült, hogy a repülőtér környezetében lakóknál szignifikánsan magasabb volt az infarktuson átesettek száma. Hatvan decibel az a határ, amely felett a szív is érintett lehet. Ez egyáltalán nem túl erős zaj, nem haladja meg mondjuk egy kocsmai beszélgetés hangerejét. Összehasonlításképpen: egy légkalapácsnak 100, egy induláskor feldübörgő sugárhajtású gépnek 120 decibel a hangereje. A 130 decibel feletti zaj már igazi fájdalmat okoz a fülben.

A szívbetegségek száma az idővel, a zajártalom időtartamával arányosan emelkedett, természetesen a csendesebb környezetben élő kontrollcsoporthoz képest. Akik legalább 15 éve laktak rosszul zajszigetelt házban a repterek mellett, azoknak hamarabb záródtak el a szívkoszorúerei, azaz kaptak infarktust. Ugyanakkor a zaj azért nem univerzális csapás: ugyanezen csoportban nem nőtt meg a rákbetegek száma.

Németországban is folytak hasonló kutatások. Ezeket - jellemző módon - a betegkasszák, azaz a biztosítók látták el pontos adatokkal - az ő érdekük is, hogy minél kevesebb legyen a beteg. A felmérést irányító brémai orvos, Eberhard Greiser a Der Spiegel hetilapnak elmondta, ők mintegy egymillió biztosított adatait elemezték.

Egyértelművé vált, hogy a kölni repülőtér közvetlen közelében lakóknak a szívét károsította a nagy zaj. Körükben - az infarktuson kívül - kimutathatóan nőtt a stroke, az agyvérzés előfordulása is. Akár a svájciaknál, itt is 60 decibel körüli volt a károsodást okozó átlagos hangerősség alsó határa. A nemi megoszlás is érdekes. A hölgyek e tekintetben valamivel érzékenyebbek. A repülőgépek zajától szenvedő negyven feletti nők körében 100 százalékkal megnőtt a szívbetegek száma, csendesebb övezetben élő kortársaikhoz képest kétszer gyakrabban kerültek kórházba. A férfiaknál ez az arány valamivel kisebbnek bizonyult: 69 százalékuknál igazoltak zajra visszavezethető keringési problémát.