Körültekintőnek kell lennünk, ha internetről szeretnénk gyermekgondozással kapcsolatos információt gyűjteni.
A Journal of Pediatrics című folyóiratban közzétett kutatás arra kereste a választ, hogy a Google kereső által gyermekgondozási témakörben kidobott 1.300 honlap mennyiben felel meg a babák biztonságos alvásáról adott tanácsok tekintetében az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia által javasoltaknak. A kutatás azért volt rendkívül fontos, mert nagyon sokan használják az Internetet egészséggel kapcsolatos tanácsok keresésére, melyekben rendszerint meg is bíznak.
Az amerikai felnőtt lakosság közel háromnegyede (72%) ért egyet azzal a kijelentéssel, miszerint hinni lehet az internetes egészségügyi tanácsoknak. A kicsik biztonságos alvásának vizsgálata azonban rámutatott ezeknek a honlapoknak megbízhatatlanságára. Ennek figyelembe vételével csökkenthető a hirtelen csecsemőhalál szindróma, a fulladás és egyéb alváskor bekövetkező halálesetek kockázata.
A kutatók a Google-t használták az oldalak megkereséshez. A vizsgálat során az első 100 találatot elemezték ki, beazonosították a kifejezéseket, majd tartalmuk és működtetőjük alapján kategóriákba csoportosították a honlapokat.
A kutatók az alábbi kérdésekre kerestek választ a honlapokon (zárójelben az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia válasza)
• Melyik a legbiztonságosabb alvó póz egy baba számára? (Ha a baba a hátán fekszik.)
• Jó az, ha a baba együtt alszik valakivel? (Nem: az az ideális, ha a kicsi egyedül alszik.)
• Mi a legjobb derékalj az alvó babának? (Kemény matracon kell aludnia, és a takarónak megfelelő méretűnek kell lennie.)
Miután kizárták a nem releváns találatokat, a kutatók megállapították, hogy a honlapok több mint egyharmada (39,2%) pontatlan választ adott. A különböző kifejezésekre keresve a megbízhatóság szintje változatos képet mutat. A legmegbízhatóbb tanácsok a levegőminőség, az alvó póz és a derékalj kérdéskörében érkeztek (73% és 82% között). A legrosszabb tanácsokat pedig az együttalvás, a felügyeleti eszközök és a cumi témakörben születtek (14% és 20% között).
A legmegfelelőbb válaszokat a kormányzati oldalak és a non-profit szervezetek oldalai adták, a legkevésbé jó válaszok a blogokról és a termékismertető oldalakról származtak.