• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

171 milliárddal nő a költségvetés hiánya

Egészségpolitika Forrás: MTI

A kabinet emelné EU Önerő Alapot, például az ivóvízminőség-javító projekt sikeres befejezése érdekében.

Összesen 171 milliárd forinttal növelik a költségvetés központi alrendszerének hiányát azok a módosítások, amelyeket az idei büdzséről szóló törvényhez nyújtott be a kormány, az uniós módszertan szerinti hiánycélt ugyanakkor vélhetően nem veszélyeztetik a módosítások.

Az Országgyűlés honlapján olvasható törvényjavaslat szerint a 2013-as költségvetés bevételi főösszege 15 325 milliárd, kiadási főösszege 16 376 milliárd forintra nő, így a tervezett hiány 1050 milliárd forintra emelkedik.

A kormány kiemeli, hogy a törvényjavaslatban szereplő változások az uniós módszertan szerinti államháztartási egyenleget és az államadósság csökkentésének követelményét nem érintik. A pénzforgalmi hiány két javasolt módosítás miatt ugyan 171 milliárd forinttal nő, ám ezen tételek - az E.ON SE hazai földgázipari érdekeltségeinek megvásárlása és a takarékszövetkezeti szektor megerősítése miatti tőkeemelések - az uniós módszertan szerint vélhetően nem befolyásolják az egyenleget, mivel úgynevezett piaci műveletnek minősülnek - olvasható az indoklásban.

A javaslat egyes szabályok pontosítása mellett olyan változásokat vezet át a hatályos törvényen, melyek az időközben megszületett más jogszabályok és kormányzati döntések végrehajtását segítik vagy azok következményei.

Nem indokolt a fennmaradt önkormányzati adósságállomány olyan további állami átvállalása, amely eltérő finanszírozási helyzetet eredményezne az egyes önkormányzatok között - olvasható a dokumentumban. A törvényjavaslat ennek megfelelően hatályon kívül helyezné a 2013. évi költségvetési törvény azon rendelkezéseit, melyek lehetővé teszik, hogy az önkormányzati adósságkonszolidációt követően a részleges átvállalással érintett települési önkormányzatoknál maradt, az adósságkonszolidációba bevonható adósságelemeket a hitelezők felkínálják átvállalásra az államnak.

Az általános indoklás szerint a törvénymódosítás mintegy 160 ezer pedagógusnak 32,5 milliárd forintot javasol beépíteni a köznevelési ágazatba a szeptembertől megemelt bérek ez évi kifizetésének forrásául.

A módosítások között szerepel az E.ON magyarországi gázüzletágának megvásárlásához szükséges fedezet biztosítása is. Az általános indoklás szerint az E.ON Földgáz Trade Földgázkereskedő Zrt. és az E.ON Földgáz Storage Földgáztároló Zrt. által kibocsátott részvények megvásárlásához az MVM Magyar Villamosművek Zrt. erre a célra rendelkezésére álló forrásai mellett 71 milliárd forint költségvetési fedezet biztosítása szükséges.

A kormánynak a szövetkezeti hitelintézeti szektor egészének stratégiai átalakítására vonatkozó koncepció megvalósítására legalább 100 milliárd forintos fedezetet kell biztosítania az Integrációs Szervezet számára. A szövetkezeti hitelintézetek integrációjáról szóló törvény szerint az Integrációs Szervezetnek a Magyar Fejlesztési Bank Zrt. (mint a szervezet tagja) bocsátja rendelkezésre a törvény szerint megállapítandó összeget. Az MFB Zrt. tőkeemelése e rendelkezések végrehajtását, így áttételesen a hitelezési tevékenység és ezáltal a gazdasági növekedés élénkítését szolgálja.

A kormány szerint meg kell teremteni a lehetőségét annak, hogy a Nyugdíjbiztosítási Alap és az államháztartás központi bevételei között átcsoportosítást lehessen végrehajtani.

Az általános indoklás szerint a 2013-ban bevezetett új kisvállalati adók esetében a tervezés során azzal a technikai feltételezéssel számolt a költségvetés, hogy minden vállalkozás a számára legkedvezőbb adózási formát választja, de mivel ez nem így történt, elmaradás várható az új adónemekből származó bevételekben (kisadózók tételes adója, kisvállalati adó), ugyanakkor több bevétel várható az új adónemek által kiváltott adók esetében.

A módosításban a kormány javaslatot tesz arra is, hogy elő kell teremteni az e-útdíj rendszerhez kapcsolódó többletköltségeket.

Változna a Magyar Nemzeti Filmalap Zrt. finanszírozása is: a kormány a kormányzati rendkívüli intézkedések előirányzatának terhére 600 millió forinttal megnövelné a filmalap feladatainak ellátására vonatkozó előirányzatot, ezenkívül a javaslat szerint emelkedne a kiállítási garanciavállalás kerete is.

A javaslat 11 milliárd forint többletforrást biztosít a felsőoktatás 2013. évi működéséhez, megemelve a kormány márciusi intézkedése alapján 2 milliárd forinttal létrehozott, majd további 1 milliárd forinttal növelt, a felsőoktatási intézmények strukturális átalakítását elősegítő Felsőoktatási Struktúraátalakítási Alap előirányzatát.

A kabinet 20 milliárd forinttal emelné meg az EU Önerő Alap 30 milliárd forintos támogatási keretét, kiemelten a derogációs kötelezettséggel érintett ivóvízminőség-javító, szennyvíz- és hulladékkezelési projektek sikeres befejezése, valamint a 2007-2013 programozási időszak uniós fejlesztési támogatásainak mielőbbi maradéktalan felhasználása érdekében.