• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

A beteg biztonsága a gyógyító biztonsága is

Egészségpolitika Forrás: Weborvos Szerző:

Akkor fog a gyakorlatban igazán érvényesülni, ha az ágyak mellett dolgozók is megértik, miért fontos.

A kockázatmenedzsment a betegbiztonság sava-bors, állítja Kárpáti Edit radiológus, minőségügyi szakember, aki Angliában tanulta meg a potenciális kockázatok szisztematikus kezelését, s úgy véli mindez többszörösen fontos, hiszen a beteg biztonsága a gyógyító biztonsága is – olvasható a Kórház szaklap nyári számában.

Egy ortopédiai műtéteket végző angliai magán egészségügyi centrumban dolgozott kezdetben radiológusként uniós csatlakozásunkat követően öt éven át. Ekkortájt Angliában a várólisták ledolgozását célzó programokat (public-private-partnership, PPP) indított az állam, amely a feladatra szerződést kötött magánszolgáltatókkal, ezek voltak az Independent Sector Treatment Centre-k (ISTC-k) –Kárpáti Edit is egy ilyenben dolgozott. Közben minőségbiztosítási szakirányú képzettségének köszönhetően felelőse lett az orvos-szakmai minőséget felügyelő bizottságnak (Morbidity and Mortality Committe), és tanácsadója az ápolási igazgatónak, akihez a menedzsmentben a minőséggel kapcsolatos ügyek tartoztak (Chief of Quality). Ekkor ismerte meg a szerinte kiemelkedően fontos kockázatmenedzsmentet is Kárpáti Edit, aki ma a Sportkórház minőségügyi vezetője.

Angliában az egészségügy minden szakdolgozójának felelősségbiztosítást kell kötnie, amit az intézetek gyakran szerződésben átvállalnak és fizetnek. Az intézmény a felelősségbiztosítási díjat egy közös kockázati alapba fizeti, amelyet a Litigation Authority (LA) független hatóság kezel, és ők fizetik a kártérítéseket. Ez a hatóság bocsátotta ki a betegellátással összefüggő kockázatokra fókuszáló, ötven elemből álló standardrendszert (NHSLA Risk Management Standards), amelynek nagyon széles a spektruma és abszolút átfogó szemléletet tükröz. Mondhatni, tartalmaz mindent, kezdve attól, hogy miként lehet betegbiztonságot kockáztató tényező a vezetési struktúra, egészen addig, milyen ellátási veszélyeket rejt a dolgozói stressz. Hazánkban a BELLA-val (BetegELLátók Akkreditációja) egy kicsit elkezdődött a kockázatkezelés, de megfelelő súlya nincs sehol a kockázatmenedzsmentnek Kárpáti Edit szerint.

Az angol rendszerben az NHSLA standardok teljesítését összekötötték az intézményi felelősségbiztosítással, mely tartalmazza egyúttal a dolgozók egyéni felelősségbiztosítását is. Az akkreditációt három szinten lehet teljesíteni, s ha egy-egy szintet megugrik egy intézmény, akkor tíz-tíz százalék kedvezményt kap a felelősségbiztosítási díjból. Ez erősen motiválja az ellátókat arra, hogy megszerezzék az akkreditációt, mely eljárás ott ingyenes.

Dr. Kárpáti Edit szerint ez egy abszolút win-win helyzet: a kórháznak azért jó, mert ha kockázataikat kezelik – vagyis az ellátással összefüggő veszélyhelyzeteket tudatosan keresik és a kivédésükre vonatkozó intézkedéseket előre átgondoltan, a működési rendszerbe beépítik –, nagy eséllyel kevesebb lesz a félresiklott betegellátás, az elkerülhető szövődményekkel járó költség, a kártérítési per, egyúttal a kórháznak kevesebbet kell befizetnie a közös kockázatkezelő alapba.

A dolgozónak is jó, mert fizetik helyette a felelősségbiztosítási díjat, ráadásul szabályozott munkakörnyezetben dolgozhat, így védelmet élvez. Így már neki is jól felfogott érdeke, hogy betartsa a szabályokat; sőt, maga is tesz érte, és tudatosan keresi a kockázati veszélyforrásokat. A legjobb pedig a betegnek, hiszen olyan kórházban kezelik, ahol mindezekre igazoltan figyelnek.

A BELLA elindulása véleménye szerint történelmi lehetőség volt a magyar egészségügy számára. Alkalmas arra, hogy egy távlati koncepcióban a később bevezetendő – már régóta megújításért kiáltó – intézményi és egyéni egészségügyi felelősségbiztosítási rendszert össze lehessen kapcsolni az ellátási szolgáltatások minőségével betegbiztonsági, szakmai és betegjogi értelemben egyaránt. Ehhez képest nem igazán sikerült a kockázatmenedzsmentet beleépíteni: lényegében a sava-borsa maradt ki, hiszen nem került bele konkrétan, mit tekintünk biztonságos elvárásnak. Világos deklarációk híján, a sokszor csak nagyjából megfogalmazott szempontok miatt sajnos túl képlékeny lett, emiatt nem tudja igazán teljesíteni a funkcióját, s elvész a rendszer hitelessége. Ráadásul még egyszer nem lehet megmozdítani a szakmát. Ezért, ha így marad, rosszabb helyzetbe esünk vissza, mintha nem is kezdtünk volna semmit véleménye szerint.

A jelenlegi BELLA standard rögtön elvárja a szolgáltatóktól az önellenőrzést, miközben ez az angoloknál három külön szinttel valósul meg. A sokkal kezdetlegesebb állapotból induló hazai egészségügyi szociokulturális környezetben sokkal nehezebb megugrani az akkreditációt, emiatt nagyobb a teher az intézményeken.

A hazai elvárásokat (Angliától eltérően) egyébként is úgy kell kialakítani, hogy valamilyen szinten együtt kell működni a kórházak többségében élő ISO rendszerrel. Nem szabad kitépni az ISO teremtette sok értéket, s el kell ismerni, hogy a működésirányításban a szemléletváltást elindította. A betegnek meg teljesen mindegy, melyik rendszer biztosítja, hogy őt minél kisebb, kevesebb kockázat érje a kórházban, például ne hagyják a hasában a törlőt, vagy a megfelelő oldalon műtsék. (Ez a témája a mai NEVES Fórumnak is)

– Mindig mondom, hogy olyan szervezeti körülményeket kell az orvosok, nővérek számára biztosítani, amelyben tudásuk legjavát adhatják… Naponta sokszor csinálunk a munka során kockázatmenedzsmentet, csak kézi vezérléssel, hiszen a minőségbiztosítás valójában nem más, mint maga a józan ész: az átgondoltan szervezett, lelkiismeretesen végrehajtott és ésszerűen ellenőrzött működés. A kockázatmenedzsment és a betegbiztonságra érzékenyített attitűd ugyanakkor automatikusan segít ebben, hiszen már a rendszer működésébe eleve bele vannak építve a garanciák, amelyek segítenek kivédeni a károsodással fenyegető helyzeteket – érvel dr. Kárpáti Edit. Úgy véli, a betegbiztonság akkor fog a gyakorlatban igazán érvényesülni, ha mozgalommá szerveződnek a gyakorlati szakemberek, s ha a végeken, az ágyak mellett dolgozók is megértik, miért fontos.