• nátha
    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Chipsadó: Jelentős teher - csekély bevétel

Egészségpolitika Forrás: Weborvos

A 20 milliárd forint körüli bevétel az orvosi béremelés-javaslat tizedére lenne elegendő.

Már a zárószavazásra vár egy új, a gyártók által fizetendő teher, a népegészségügyi termékadó. A törvényjavaslathoz számos benyújtott ellenzéki és kormánypárti módosítók az adóalap érdemi szűkítését célozták azáltal, hogy az érintett termékkörökből bizonyos élelmiszereket kivettek volna. A beterjesztett javaslat végül az eredeti szöveghez képest érdemben nem módosult, a parlamenti többség nem támogatta a módosítókat. Egy, a kormánytöbbség által támogatott módosító indítvánnyal a törvényhozók deklaráltan azt kívánták megelőzni, hogy az adó miatt várhatóan csökkenő nyereségesség munkahelyek megszűnését eredményezze az élelmiszeriparban.

A javaslat lehetővé tenné a termékadó mértékének csökkentését az iparűzési adóalap-mentesség összegének kétszeresével (legfeljebb 50 százalékkal), azon adóalanyok számára, amelyek az előző adóévben növelték foglalkoztatotti létszámukat. A törvényalkotók ezzel akaratlanul is elismerik, az adó miatt munkahelyek szűnhetnek meg a szektorban. A termékadó egy részének elengedése ésszerű lépésnek tekinthető a munkahelyek megóvása érdekében. Ennek azonban vannak nem szándékolt mellékhatásai. Az IDEA elemzésében többek között az előbbi problémának is utána járt. Egyáltalán nem elhanyagolhatóak az adóadminisztrációs terhek, különösen akkor, ha az adóból származó várható bevételt is figyelembe vesszük.

Mindezek mellett az IDEA a törvényjavaslatban foglalt paraméterek alapján újabb becslést készített a 2012-ben várható termékadó-bevételről. Továbbra is kérdéses, hogy mire lehet elég a befolyó adóbevétel. A népegészségügyi termékadó az egészségügyi dolgozók bérfejlesztésének szempontjából elhanyagolható költségvetési bevételt hoz. Egy becslés szerint az orvosi alapjövedelem havonta átlagosan nettó százezer, az egyéb egészségügyi dolgozóknál pedig nettó negyvenöt ezer forinttal történő megemeléséhez évente körülbelül 120 milliárd forint többlet költségvetési forrásra lenne szükség. Arányosítva, a 20 milliárd forint körüli termékadó-bevétel az előbbi béremelés-javaslat tizedére lenne elegendő.Ez a hatás azonban csak hosszú távon érvényesülhet, ráadásul számszerűsítése is komoly akadályokba ütközik.

Az IDEA legújabb elemzésében a fenti problémának járt utána.