• nátha
    • Kevés bosszantóbb dolog van a náthánál

      Kevés bosszantóbb dolog van a náthánál

    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Polgármesteri nyílt levél: mikor működhet az egynapos sebészet Újbudán?

      Polgármesteri nyílt levél: mikor működhet az egynapos sebészet Újbudán?

    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

Gyógyszer-kereskedelem: mindenki fizet, aki él

Egészségpolitika Forrás: Weborvos Szerző:

A tervek szerint a betegek aláírásukkal igazolnák, orvosaik mindent elkövettek hogy elfogadják az olcsóbb medicinákat.

A gazdaságos gyógyszerellátás szabályait megfogalmazó, a Weborvos birtokába jutott tervezet – amelyet szerdán vitatott meg a kormány, s pénteken kerül a Parlament elé - nem bonyolódik mély részletekbe az orvosok gyógyszerrendelési szokásainak átalakítását illetően. Az előterjesztésben csupán annyi szerepel, hogy a doktoroknak tájékoztatniuk kell betegeiket a medicinák költségeiről, az árak közötti különbségekről, s a lehetséges helyettesíthetőségről. Ennek megtörténtét az orvosi dokumentációban a beteg aláírásával igazolja.

Az orvosok e munkáját – mint ahogy az többször is elhangzott az elmúlt napokban – számítógépes program segíti majd. Amennyiben mégis a drágább készítményre voksolnak, ennek indokait rögzíteniük kell a betegdokumentációban. A minőségi és hatékony gyógyszerrendelési gyakorlatot értékelik – ám ennek mikéntjét egy későbbi jogszabályban rögzítik. Amennyiben az elemzés azt mutatja, hogy az orvos rendre eltér a minőségi és hatékony gyógyszerrendelés, ugyancsak később megszülető, szabályaitól az egészségbiztosító finanszírozási visszatérítést írhat elő. Ám ennek mikéntjét is később foglalják jogszabályi keretekbe.

A piacot alaposan megrázó, a gyógyszerforgalmazás új szabályait tartalmazó törvényelőterjesztés meglehetősen súlyos kiadásokat ró a gyártókra. Megjelenik egy új adófajta, amelynek mértéke attól függ, hogy az adott cég készítményei mekkora részt hasítanak ki az egészségbiztosító ártámogatásra elkülönített kasszájából. A némi eufémizmussal rabatnak – vagyis forgalmai jutaléknak – nevezett befizetési kötelezettség nem csak attól függ, hogy mekkora támogatási összeg jut az adott vállalat készítményeire. A fix támogatásban részesülő gyógyszerek esetében az adó mértéke 14, míg az egyéb – például százalékos ártámogatást kapó - medicináknál ez 16 százalék. Ez alól akkor mentesülhetnek részben vagy egészben, ha vállalják: termelői áraikat csökkentik, s ezen a mérsékelt szinten tartják vagy három évig. Az úgynevezett rabat az egészségbiztosítási alap számláján landol majd.

Fizetnek a gyártók akkor is, ha túlszalad az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) gyógyszerkasszája. Ebben az esetben sávosan osztoznak a többleten az egészségbiztosítóval. Amennyiben a kassza túllépése 0-5 százalék között van, úgy a többletkiadást fele-fele arányban finanszírozzák. Az 5-6 százalékos sávban már 40-60 százalék a befizetési arány, míg a 8-9 százalékos tartományban az OEP már csak 10, míg a gyártók 90 százalékot fizetnek. S ezekhez az összegekhez hozzáadódik az előző túllépési sávok „büntetési tételeinek" összesenje is! A ceh tehát igen tetemesre nőhet.

Fizetnek a nagykereskedők is, akiknek a támogatott gyógyszerek teljes évi forgalmából adódó árréstömeg 0,5 százalékát kell leróniuk. A törvénytervezet szerint egyébként meghatározott esetekben – így a gyógyszerpiac egyensúlyának fenntartása érdekében – akár két évre is befagyaszthatják a gyógyszeárakat.

Új adófajtával kell megismerkedniük a gyógyszerészeknek is. Az úgynevezett szolidaritási adót az éves árrés-tömeg alapján kell leróniuk. 30 és 50 millió forint között ennek mértéke 0,5 százalék, 50-75 millió forint között 250.000 és az 50 millió fölötti rész 1 százaléka, míg a 75 millió fölötti éves árréstömeget elérő patikák 500.000 ezer forintot valamint a 75 millió feletti rész 2 százalékát kötelesek befizetnie, melyek kedvezményezettje az egészségügyi minisztérium.

Az elmúlt hetekben a patikanyitás többféle lehetséges változata látott napvilágot. Az előterjesztők azt javasolják, hogy azokon a településeken, ahol már van közforgalmú gyógyszertár, akkor engedélyezzék újabb megnyitását, ha a patikákra átlagosan legalább ötezer lakos jut, s a gyógyszertárak között nagyvárosokban 250, más településeken 300 méter van. Vagy: az alapítandó új patika egy kilométeres illetve lakott területen kívül 5 km-es körzetében nincs másik közforgalmú gyógyszertár.

Zöld utat kaphatnak kérelmükre azok is, akik ügyeletes egészségügyi szolgáltatók székhelyén, vagy azok 250 méteres körzetében alapítanának közforgalmú patikát, feltéve, hogy e körzetben nincs másik gyógyszertár, s a működtető vállalja, hogy az új patika ügyeleti és szolgálati idejét az orvosi ügyelethez igazítja.

Azok is alapíthatnak patikát, akik vállalják, hogy legalább három évig napi 24 órában nyitva tartanak. Vállalkozhatnak azok is, akik legalább heti 60, illetve 40 órában a betegek rendelkezésére állnak, s emellett folyamatos készenlétet biztosítanak. Velük szemben viszont az is követelmény, hogy a fekvő betegek részére – amennyiben azok igényt tartanak rá – házhozszállítási díj felszámolása nélkül, patikájuk legalább 2 kilométeres körzetében kivigyék a szükséges készítményeket, valamint olyan honlapot működtessenek, amely lehetővé teszi a házhoz szállítást illetve az internetes gyógyszerrendelést.