• nátha
    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

    • Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

      Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

  • melanóma
    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

    • Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

      Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

  • egynapos sebészet
    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

    • Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

      Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

Túl az ezredik bevetésen: beváltak a sárga mentők

Egészségpolitika Forrás: Weborvos

Az autók a lélegeztetést igénylő esetek ellátásának megkezdésére is alkalmasak.

Egy hónappal ezelőtti szolgálatba állásuk óta már több mint ezer esetben riasztották az Országos Mentőszolgálat új, sárga, úgynevezett „B" típusú mentőautóit országszerte, a gépkocsik minden esetben megfelelően helytálltak, felszerelésükkel és nem utolsó sorban a személyzet munkájának köszönhetően megbízható segítséget nyújtottak a rászorulóknak. A 23 db Volkswagen Crafter típusú mentőjárművel alapszintű ellátásra felkészült személyzet, vagyis mentőápoló és mentőgépkocsivezető érkezik a beteghez, felszerelésükkel és szaktudásukkal azonban bármilyen eset első ellátását el tudják végezni - tudta meg a Weborvos Győrfi Páltól, az OMSZ Kommunikációs vezetőjétől.

A járművek kiválasztása uniós, nyílt közbeszerzési eljárás során történt. A 23 új mentőautót Budapesten Rákoskeresztúr, Csillaghegy, Baranya megyében Szigetvár, Bács-Kiskun megyében Kiskunhalas, Békés megyében Gyula, Borsod-Abaúj-Zemplén megyében Sátoraljaújhely, Csongrád megyében Makó, Fejér megyében Enying, Győr-Moson-Sopron megyében Mosonmagyaróvár, Hajdú Bihar megyében Berettyóújfalu, Heves megyében Gyöngyös, Komárom-Esztergom megyében Dorog, Nógrád megyében Balassagyarmat, Pest megyében Budaörs, Albertirsa és Gyömrő, Somogy megyében Barcs, Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében Kisvárda, Jász-Nagykun-Szolnok megyében Jászberény, Tolna megyében Tamási, Vas megyében Sárvár, Veszprém megyében Tapolca, Zala megyében Nagykanizsa települések mentőállomásai között osztották szét.

A kocsikkal dolgozó szakemberek az első két hét után részletesen beszámoltak a járművel, annak felszerelésével kapcsolatos tapasztalataikról. A beszámolókból kitűnik, hogy az új mentőautók külső és belső kialakítása is komoly előrelépést jelent, a betegellátás feltételei érezhetően javultak. Az új kocsikkal ellátott esetek között balesetek, rosszullétek ellátása, sőt, szülés levezetése és sikeres újraélesztés is szerepelt. Utóbbinak azért van különleges jelentősége, mert a kocsikat rendszerbe állásukkor a sajtón keresztül érte megalapozatlan és a közbizalmat csorbító kritika, mely a járművek alkalmatlanságáról, a mentőben való lélegeztetés lehetetlenségéről beszélt. A tapasztalatok alátámasztják az Országos Mentőszolgálat akkor is egyértelműen leszögezett álláspontját, mely szerint az autók feladatuk ellátására minden esetben (így lélegeztetést igénylő esetek ellátásának megkezdésére is) alkalmasak.

Az OMSZ 1,45 Milliárd Ft kormányzati forrásból tovább folytatja a kiöregedett, leamortizálódott mentőkocsik csereprogramját, az újabb 60 „B" típusú mentőautó gyártása jelenleg is zajlik, szolgálatba állítása év végére várható. Az új mentőszéria nem csak színével és újszerű matricázásával, hanem számos egyéb felszerelésbeli különlegességgel is büszkélkedhet.

A járművek mindegyikében van állóhelyi fűtés és klímaberendezés, a legmodernebb ledes fényjelző berendezésekkel rendelkeznek (kék lámpák). Ugyancsak az egyedi felszereltséghez tartozik például az intelligens energiafelügyeleti rendszer, amely koordinálja és kijelzi a mentő energiatartalékát adó két akkumulátor működését és állapotát.

De említhetnénk a jobboldali tolóajtó mögött kialakított szervizpanelt is, ahol a mentőben használt gázpalackokat is elhelyezik, így kizárva, hogy balesetkor sérülést okozzanak a személyzetnek. A biztonság egyéb területeken is erőssége a Crafter mentőjárműveknek. Az ütközéskor kimozduló első segédkeret (bölcső) és a karosszéria deformációs zónája kiválóan vizsgázott a gyakorlatban is.

A januárban szolgálatba állt 38 darabos eset-rohammentő széria kocsijai közül sok már az 50 000 futott kilométeren is túl van. Ez alatt két jármű szenvedett balesetet, mindkét esetben előírásszerűen működtek a Crafter biztonsági elemei; személyi sérülés nem történt a nagy erejű ütközésekkor. Különösen meggyőző eredmény ez annak ismeretében, hogy mindkét mentő nála nagyobb tömegű járművel, közforgalmú autóbusszal ütközött.

A járművek műszaki adottságain túl – az OMSZ gépkocsivezetőinek véleménye szerint – új és hasznos a VW oktatói által tartott típusképzés is, amely megelőzi a járművek használatba vételét. Mentőnként 5 gépkocsivezető képzésére kerül sor. Az oktatási tematika kiterjed az emissziós technológiákkal (koromszűrő, kipufogógáz-visszavezetés stb.) kapcsolatos tudnivalókra, a jármű szakszerű használatára, továbbá az aktív- és passzív biztonságára vonatkozó ismeretekre is. A szükséges karbantartásokat és javításokat egyébként a Volkswagen márkahálózat végzi, a gépkocsivezetők feladata rendszerint a motorolaj esetleges utántöltésére korlátozódik.

A már beszerzett, vagy beszerzés alatt álló összesen 121 db mentőautó után a következő évben az Országos Mentőszolgálat további nagyléptékű mentőjármű vásárlást tervez, melyre európai uniós forrás teremt fedezetet.

Legolvasottabb cikkeink