A legújabb berendezésekbe már olyan intelligencia van beépítve, hogy automatikus üzenetet küld a rendszer, gyakorlatilag előre jelzi a hibát.
Egy rutinos radiológiai motorossal, Lányi Péterrel, egy a hazai piacon új képalkotó diagnosztikai márka, a United Imaging magyarországi forgalmazójával a bécsi ECR 2024 Kongresszus előtt beszélgetett a radiológia.hu.
Nem gondolnánk egy friss márka itthoni képviselőjéről, hogy több évtizedes radiológiai múltja van. Hogyan kezdte?
Hűséges típus vagyok. 1998-ban a Radiológia Kft. volt az első munkahelyem. Akkoriban ez a cég volt a legnagyobb képalkotó diagnosztikai szervizcég, a rendszerváltás után ide került a Medicor egészségügyi óriásvállalat szerviztevékenysége. Akkoriban az ország tele volt Medicor márkájú röntgenekkel, és volt néhány spirál- vagy 4-8 szeletes, akkor ultramodernnek számító CT-berendezés. Mi voltunk a GE Medical Systems márkaszervize, aztán 2001-ben fel is vásároltak bennünket és össze is olvadtunk. Onnantól egészen 2020-ig a GE Healthcare munkatársa voltam, egy ideig mérnökként, majd vezető MR szervizmérnökként.
Ezek szerint a magyar radiológusokkal, a magyar radiográfusokkal és a céges világgal több mint 25 éves közös múltat ápol?
Nem csak a magyar radiológiai közösséggel. Miközben erre a beszélgetésre készültem, összeszámoltam: az évek során több mint 60 MR-berendezés felgerjesztésénél voltam ott, Európa különböző városaiban. A CT-ket, DSA-kat, röntgeneket nem is tudom összeszámolni. A GE Healthcare-nél nagyon jó volt a közösség, és ebben a két és fél évtizedben valóban nagyon sok kiváló szakembert vallhattam kollégámnak – akik aztán máshol kötöttek ki. Ugyanígy, a telefonomban is, minden bizonnyal, több száz radiológus és radiográfus kolléga telefonszáma található az elmúlt évtizedekből.
Hogyan nézett ki a 2000-es évek radiológiai műszeres világa?
Sokan emlékeznek arra, hogy akkoriban az Euromedic Internationalben a GE Healthcare is tulajdonos volt, így minden egyes gépüket a cég szállította. Ezek a berendezések éjjel-nappal futottak, mivel kevés volt belőlük, nagy volt a beruházásigényük, és kifejezetten jó egészségbiztosítói finanszírozás kapcsolódott hozzájuk. Ezért 3-5 év után cseréltük őket. Az évek során alaposan bedolgoztam magam az MR-világába, így egy idő után vezető beosztású nemzetközi MR szervizmérnök, „technical support engineer” lettem. Feladatom nemcsak a berendezések javítása volt, hanem figyelni kellett az ügyfélelégedettséget, és a szerviztevékenység gazdasági oldalát is. Az MR modalitás fő szerviz támogatójaként dolgoztam, Krasznojarszktól Párizsig, Tiranától Gdanskig telepítettük és szervizeltünk a különböző nagydiagnosztikai eszközöket.
Milyen érzés egy új MR-berendezés beindítása?
Talán a felgerjesztés a legizgalmasabb. Amikor minden a helyére kerül, és az ember keze alatt létrejön a 1,5 Teslás mágneses erőtér, azért az nagy dolog. De ennél még érdekesebb a hibakeresés, az elektronikai nyomozás. Rengeteg olyan problémás esethez hívtak, ahol kevésbé nyilvánvaló, nem látható, vagy ritkán előforduló és bonyolult problémát kellett megoldani.
Ebben a tekintetben a szervizmérnök és az orvos dolga azonos: a diagnózis felállítása. Nem?
Pontosan. Mindkét szakmára igaz, hogy a szakmai alázat a legfontosabb. Sok esetben banális, apró részletek okoznak komoly hibákat. Például, az én szakmámban nem ritka, hogy a Faraday-kalitkában fennálló földelési probléma miatt olyan szintű zaj keletkezik a készülék körül, képminőség-csökkenéssel, hogy lehetetlen hibajelenségeket produkál a gép. Volt, amikor már ki akarták dobni a készüléket, és szinte véletlenül derült ki, hogy a vizsgálóasztalt rögzítő csavart mélyebbre fúrták, hozzáért a vasbeton elemhez, ami aprócska szikrákat okozott, és ezért volt zajos az összes vizsgálat. Ezeket az eseteket felettébb szeretem, mert a nyomozás végén mindig kiderült a megoldás, és minden a helyére kerül.
A siker az üzemanyag?
Ennek a szép szakmának fontos motorja az állandó sikerélmény. Sőt, ez teszi a szakmai alázattal kiegészítve hivatássá a munkát. Persze, ha már hivatásként éljük meg a munkánkat, akkor az ügyfélelégedettség kerül a középpontba.
Ezért indított új vállalkozást?
Mindig is úgy éreztem, hogy akkor vagyok elégedett, ha az ügyfelek minőségi menedzselése meg tud valósulni. Az adminisztrációs terhek növekedése viszont nem támogatja ezt a hozzáállást. De amikor 2022-től elkezdtem a United Imaging magyarországi disztribúcióját felépíteni, azért tettem ezt, mert ezt a hozzáállást szeretném visszahozni és ismét elterjeszteni a magyar piacon.
Miért éppen ezt a céget választották?
Mondhatnám azt, hogy ők választottak bennünket, de az amerikai-kínai United Imaging márka már a 2018-as RSNA óta rajta volt a radaromon. Aztán amikor pénzügyi befektető partnerekkel új céget alapítottunk Humantech Solutions Zrt. néven, egyértelmű volt, hogy a United Imaginggel kezdünk el együttműködni. Maga a termék nagyon jó, de nem volt jelen Magyarországon. Az a magas minőség, amit a United Imaging képvisel, tökéletesen beleillik az elképzeléseinkbe. Mivel a United Imaging a COVID alatt és azt követően is tudott gépeket szállítani, Lengyelországban kiváló pozíciókat építettek ki. Rövid határidővel vállaltak telepítést, konténeres CT-ket építettek, mindenben találékonynak és hatékonyak voltak, és ez a példa áll előttünk is. Megismerkedtünk a kinti csapattal, és meglátogattuk egy friss PET/CT telepítésüket. Kiváló referenciát és masszív gépeket találtunk.
Milyen piaci stratégiát fogalmaztak meg?
Mi értéket szeretnénk adni, elfogadható áron. Azok az ügyfelek, akik megbíznak bennünk, ezt a bizalmat ne veszítsék el. A mi zászlónkra az ügyfélelégedettség van hímezve, és tudjuk, hogy jó gépeink vannak. A termékek minősége és a folyamatos fejlesztés miatt jó előre látom, hogy ezek a gépek ki fogják vívni az ügyfelek elégedettségét.
Mitől tekint egy CT/MR szervizmérnök masszívnak egy gépet?
Ott kezdődik, hogy jók a paraméterei, és azokat teljesíti is. Aztán nagyon jól néz ki, de nem csak a burkolata, hanem az is, ami a burkolat alatt van. Amikor kinyitom a gépet, látom, hogyan tervezték meg, milyen anyagokból rakták össze, és mennyire gondoltak a megbízhatóságra és a karbantartási lehetőségekre. A United Imaging berendezések persze nem olcsóak, de tudásban sem alulra vannak pozicionálva. A prémium kategória funkcióit és felszereltségét nyújtják, megfizethető áron, extra minőséggel. Szakértő szemmel néztem meg ezeket a gépeket, minőségüket, tudásukat, szervizelhetőségüket, és minden azt sugallta, hogy bizony ezekkel a berendezésekkel érdemes foglalkozni.
De mennyire megbízhatóak ezek a gépek?
Régebben, az 1990-es évek elején, azon a technológiai fejlettségi színvonalon, egy szervizmérnöknek folyamatosan ott kellett állnia a berendezés mellett. Az első magyarországi MR-nél, a Határőr úton folyamatosan állomásozott egy műszerész és egy mérnök. Emlékszem, a Siemenses László Imre még mesélt is egyszer egy interjújában erről az időszakról, a hosszú napokig tartó hibakeresésről. Aztán szép fokozatosan eljutott a technológia oda, hogy a meghibásodások száma egyre kevesebb lett, és a karbantartások miatti állásidő is csökkent. A berendezések gyári tesztje, a gyártói minőségbiztosítás, olyan szintet ért el, hogy a kevesebb rendellenesség miatt, egy szervizmérnök alá manapság akár 20-30 berendezés is tartozhat. Egy modern MR vagy CT naponta 20-60 ezer a működésével kapcsolatban monitorozott, belső adatot tárol, külön célszoftverek léteznek ezen adatok elemzésére. Ráadásul a legújabb berendezésekbe már olyan intelligencia van beépítve, hogy ha valamelyik paraméter elkezd kilógni a sorból, automatikus üzenetet küld a rendszer, gyakorlatilag előre jelzi a hibát.
Mi történik ezután?
Távdiagnosztikával ránézünk a gépre, megállapítjuk, hogy mi okozza a problémát, és az európai raktárból azonnal alkatrészt rendelünk. Az másnap reggel megérkezik hozzánk, a szervizmérnök elautózik a diagnosztikai központba és behelyezni az új egységet. Így a másnapi javítás megoldható. De ilyen esemény azért fordul elő ritkábban, mert friss tervezési módszertanuk miatt a United Imaging berendezések stabilabbak, mint a korábbiak. Nyilván, minden elromolhat, főleg, ha intenzíven használják. De a United Imaging berendezéseit tartósnak tervezték. Például, ezt onnan lehet látni, hogy egy alsó kategóriás MR-berendezés vizsgálóasztala az olcsóbb műanyag csapágyak miatt csak 150 kilót bír ki, van, amelyik csak 120 kilót. A mi MR-berendezéseinknél az asztalok teherbírása legalább 250 kg, vagy a feletti.
Ráadásul mint mindenki, a United Imaging is harsogja a mesterséges intelligencia mindenhatóságát. Ön milyen lehetőségeket és kockázatokat lát a magyar radiológia valóságában a mesterséges intelligenciában?
Veszélyt abszolút nem látok benne, viszont annál inkább az előnyét sok mindenben. Ha csak a CT-nél maradunk, a dóziscsökkentés, az egyszerűbb gépi folyamatok, a gyorsabb vizsgálatok lehetőségét hordozza magában az AI. Sőt, az orvos munkájában is nagy segítséget nyújt, gyorsabbá és megbízhatóbbá teheti a radiológiai leletezést. Segíti az orvost, a beteget: mindenkit.
(Fotó: radiológia.hu)