Bár csepp a tengerben, de a magáncégeknél gőzerővel zajlanak az informatikai fejlesztések.
A számítógépek és az okostelefonok világában egyértelmű, hogy az orvosok és a páciensek közötti kapcsolattartás ma már minimális beruházással is sokkal gördülékenyebbé tehető, így jelentősen lecsökkenhet a várakozás és a felesleges körök száma. Gondoljunk csak az elektronikus leletküldésre vagy akár a csetelésre.
Az Invitel idei innovációs versenyének pályázatai azt mutatják, hogy a válasz egyértelműen igen. A távközlési cég vezérigazgató-helyettese még március végén, az InnoMax díjátadót követően beszélt arról, hogy a benevezett projektek között most az egyik slágertéma az e-egészségügy volt. Zsembery György úgy fogalmazott, hogy „a beteg is ügyfél", és ezt főleg a magánorvosok közül egyre többen felismerik. Az állami egészségügyben természetesen lassabb a döntési folyamat, és a források előteremtése is nehézkesebb, de a jövő egyértelműen ezeké az újításoké lehet.
Az egyik zsűritag, a Nemzeti Innovációs Hivatal főosztályvezető-helyettese, Peredy Zoltán is hasonlóan vélekedett. Az állami szerveknél a beszerzési és más előírások miatt korlátozottabb a mozgástér, de szerinte is az informatikai vonalon a felhasználóbarát online megoldások felé érdemes elmozdulni, amelyek segítségével például webes felületen is könnyen nyomon követhetőek a legfrissebb információk, leegyszerűsödhet a bejelentkezés, és a doktorokkal való egyeztetés is – fűzte hozzá Peredy.
Az állami ellátás problémáit látva sokaknak hihetetlennek tűnik, hogy itt is lehet előrelépés. Ha viszont az InnoMax pályázói között körülnézünk, akkor látható, hogy nemcsak papíron léteznek a nagy tervek. A jelentkezők között többnyire magáncégek voltak, de például a dunaújvárosi állami kórház is beszállt az innovációs megmérettetésbe.
A verseny egyik résztvevője, a Webflow Kft. például a fogászok munkáját online fogászati praxismenedzsment rendszerrel könnyíti meg. Gyakori probléma, hogy a rendelőkben többféle szoftver fut, és emiatt a rendkívül időigényes, kézi adatátvitellel is bajlódniuk kell az ott dolgozóknak. A Webflow rendszerében viszont minden egy kezelőfelületen látható, amely bárhonnan – akár mobileszközökről is – elérhető, és a páciens számára is könnyen nyomon követhető a kezelés menete. Az egészségturizmusról sem feledkeztek meg a fejlesztők, így a program több nyelv és valuta kezelésére is alkalmas, és együttműködik a fogászati ügynökségekkel is.
Az Oxivit Kft. pályázata kiváló példa arra, hogy a XXI. században milyennek is kellene lennie az orvos-beteg közötti kommunikációnak. IP-telefonos rendszerükkel a recepciósaik már a beérkező híváskor látják a telefonáló kartonját, és ez alapján azonnal tudnak időpontot adni a szakrendelésekre. Mivel a cég okostelefonos alkalmazásával az orvos bárhol belenézhet az előjegyzéseibe, így időpontokat is jóval egyszerűbben adhat.
A Budai Egészségközpontnál is részben hasonlóan gondolkodtak. Az általuk kifejlesztett online ügyfélszolgálat szintén a világhálón keresztül is betekintést ad a pácienseknek, akik így is foglalhatnak időpontot, ránézhetnek a kartonjaikra és az orvosi véleményekre. Az egészségközpont tervei között szerepel az online fizetés biztosítása is.
A jobbnál jobb ügyfélszolgálati rendszerek mellett viszont számos intézménynél az alapokkal, így például még magával az internet sebességével is gondok vannak. A dunaújvárosi Szent Pantaleon Kórházban a teleradiológia és a telemedicina bevezetésével jelentősen lelassult az átviteli sebesség. Emiatt ADSL vonalaikat nagy teljesítményű bérelt vonalakra cserélték. A gyorsabb és megbízhatóbb szolgáltatás az orvosok otthonról vagy távolról végezhető munkájában és a konzultációkban is rengeteget segít. Ez pedig adott esetben életet menthet.
A Telki Magánkórházban gondoltak egy merészet, és úgy döntöttek, hogy a szerverszoba helyén is inkább a pácienseket fogadják, így teljesen kiszervezték az informatikai eszközparkjukat. Továbbá elindították a webes leletbetekintő rendszerüket is, amellyel az érdeklődők – megfelelő belépési név és jelszó megadása után – bárhol hozzáférhetnek az intézményben készült orvosi dokumentációjukhoz.
A fejlesztések finanszírozásában az uniós források is segíthetnek, sőt az aktuális kiírásokat érdemes mindig végigfutni a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség oldalán. Jelenleg e témakörben az Innováció a fogászatban pályázat fut, amelyre 2013. május 31-éig adhatóak be a jelentkezések.