A népegészségügyi termékadó (neta) bevezetését követően zsugorodásnak indult a sós snackek piaca.

Így a Chio Magyarország Kft. forgalma is gyengült. Tavaly 11,6 milliárd forint árbevétellel fordult és le kellett mondania a nyereségességéről is Chio Magyarország Kft-nek. Ettől függetlenül a most következő évre 1,5 %-os volumencsökkenés mellett 3,5 %-os árbevételerősödést vár a társaság - írja a Napi Gazdaság.
Merkel Róbert, a cég most kinevezett ügyvezető igazgatója reméli, hogy az új adónem és az áfaemelés után lassan magához tér a piac a sokkból. Ezt segítheti a labdarúgó Eb és az olimpia is.
Az ügyvezető igazgató úgy véli a neta bevezetése miatt visszaeső forgalmon inkább vesztett az állam, mint nyert. Hiába az adótöbblet, a kieső forgalom miatt erőteljesen csökkent az áfabevétel − ez nagyjából 100 milliós tétel volt tavaly.
Merkel meglátása szerint nem csak emiatt fájó a neta bevezetése, mert az is probléma, hogy mindenki chipsadóról beszél, ami – kommunikációs szempontból - sokkal rosszabbat tesz a terméknek, mint az áremelkedés. Pedig a magyar fogyasztó sóbevitelében a napi fogyasztási cikkek (sajt, kenyér, húskészítmény) viszik a prímet, az említett termékkör a sóbevitel 45 %-ért felelős. A sós snackek mindössze egy százalékot tesznek ki, mégis aránytalanul erősen büntetik az adóval a termékkört.
A teljes magyarországi sóssnack-piac éves szinten 27 ezer tonna, a fogyasztás fejenként 2,7 kilogramm. Az EU-átlag 3,4 kilogramm. Bár vannak országok, ahol a fogyasztás ennél jóval nagyobb, a termékkört mégsem büntetik adóval.