• nátha
    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

    • Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

      Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

  • melanóma
    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

    • Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

      Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

  • egynapos sebészet
    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

    • Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

      Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

Egységes és európai az ESR-112, ha baj van, ezt hívja!

Lapszemle Forrás: teol.hu

Átalakítják a segélyhívó rendszert.

Az illetékesek abban bíznak, hogy ezzel 30%-kal csökkenhet a reakcióidő, és jobban kiszűrhetik a fals hívásokat. A már jól ismert segélyhívó számok – a mentőket értesítő 104, a tűzoltóságot riasztó 105 és a rendőrséghez tartozó 107 – maradnak, ám ez év végéig az egységes európai segélyhívó szám, a 112 háttereként kiépül hazánkban az Egységes Segélyhívó Rendszer. Sidló Noémi, a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. (NISZ) kommunikációs osztályának vezetője elmondta, az átszervezés során Miskolcon és Szombathelyen alakítottak ki úgynevezett hívásfogadó központokat, ide érkeznek be a segélyhívások – olvasható a teol.hu portálján.

A hívásfogadó központokban a rendszer automatikusan rögzíti a helymeghatározási adatokat, illetve kiválasztja a szabad operátort, aki a kikérdezési protokoll alapján kitölti és pontosítja az adatlapot, majd az ESR-112 „fedőnevű" rendszer az információk alapján javaslatot tesz az illetékes készenléti szerv irányító központjának bevonására. A hívást fogadó egyetlen kattintással megoszthatja velük az adatokat, és szükség esetén akár konferencia-kapcsolásba hívhatja az érintetteket – magyarázta Sidló Noémi. Az irányítók az adatok alapján kijelölik a legközelebbi készenléti egységeket, majd rádión, illetve interneten keresztül riasztják őket. A helyszínre vonuló egységek a beavatkozás tényét és az esemény lezárását mobil számítógép segítségével jelzik vissza a központnak.

A központokban erre a célra kiképzett operátorok fogadják a segélyhívásokat. A kialakított protokoll egyértelműen meghatározza számukra, hogy milyen események, milyen összefüggéseiben, mely készenléti szervet kell riasztaniuk. Erre, valamint más Európai Uniós országok tapasztalataira alapozva a NISZ-nél úgy vélik, a szétválasztott hívásfogadás és beavatkozás-irányítás modellben nincs szükség arra, hogy a hívásfogadók szakmai tapasztalatokkal bírjanak.

Az ESR-112 próbaüzeme november elsején kezdődött, a következő két hónap pedig azt szolgálja, hogy orvosolni tudják a felmerülő hibákat – emeli ki a portál.

A kommunikációs osztály vezetője azt is elmondta, az átalakítás részeként a készenléti szervek informatikai rendszerét csatlakoztatták a hívásfogadó központokhoz, valamint Pintér Sándor belügyminiszter döntése értelmében közös megyei irányító központokba vonták össze a katasztrófavédelmet és a rendőrséget. Tolnában ezt a megyei rendőr-főkapitányságon alakították ki.

Az átalakítás egyelőre csak a katasztrófavédelmet és rendőrséget érinti. A korábbi döntések eredményeként a mentőknél egy új, önálló, mentésirányítási rendszert vezetnek be, és ez kapcsolódik majd az Egységes Segélyhívó Rendszerhez – tette hozzá a kommunikációs osztályvezető. Mint mondta: a jelenleg ismert tervek alapján a mentők 2014 nyarán fognak csatlakozni az ESR-hez. Addig ők a 104-es hívószámon közvetlenül hívhatók maradnak, de a 112 hívószámon bejelentett, az új hívásfogadó központokba érkező és a mentőket igénylő segítségkéréseket is továbbítják a megfelelő irányító csoporthoz.

Azon kérdésre, hogy, nem tartanak-e attól, hogy az új rendszerben túl hosszú idő telik el a hívás befutása és a segítségnyújtás között, Sidló Noémi így reagált: éppen ellenkezőleg. A helyszín pontosításának és a jellemzők kikérdezésének ideje nagymértékben függ a bejelentők izgalmi állapotától és ismereteitől, így pontosan meghatározni nem lehet, de átlagosan 2 és 7 perc közé tehető. Ezt az időt szeretnék legalább 30 %-kal csökkenteni – emelte ki Sidló Noémi.

A segélyhívó rendszer átalakítását a következőkkel indokolták: Bár Magyarországon bevezették a 112-es hívószámot, de egységes informatikai rendszer nélkül ez nem volt más, mint egy plusz szám, amit a lakosságnak a nemzeti segélyhívószámok mellett érdemes tudnia. Az ESR bevezetésével azonban bármilyen vészhelyzetben elég a 112 tárcsázása. Az átalakítás másik oka, hogy a hívásstatisztikák alapján rendkívül magas a fals, beavatkozást nem igénylő bejelentések száma, és abban bíznak, hogy az új rendszer hatékonyabb lehet ezek kezelésében.

Legolvasottabb cikkeink