Tartalék gép nélkül működik két éve Magyarországon a légi mentés.
Hét bázison összesen hét helikopter áll készenlétben. A hétből öt helikoptert az osztrákoktól bérelünk, ha ezek közül valamelyiknél javítás vagy karbantartás szükséges, akkor a szerződés szerint Ausztriából küldenek számunkra tartalék gépet. De ha a másik kettővel van gond, akkor nincs mód a pótlásra. Többször előfordult, hogy javítás vagy karbantartás miatt valamelyik bázison nem volt légi jármű, ezért arra az időre az adott térségben szünetelt a légi mentés.
Két éve karbantartás közben dőlt oldalára egy mentőhelikopter a balatonfüredi légibázison. Senki nem sérült meg, de a helikopter súlyosan károsodott. A javíttatása többe került volna, mint amennyit a magyar állam tulajdonában lévő, 16 éves AS350 B típusú gép ért.
Ezért az a döntés született, hogy nem javítják meg, hanem korsze-rűbbet vásárolnak helyette, ám jó ideig nem állt rendelkezésre az ehhez szükséges pénz. A biztosítótól kapott 240 millió forintból még egy fiatalabb, korszerűbb használt gép ára sem jött volna ki, ezért a Nemzeti Erőforrás Minisztérium tavaly év végén 150 millió forintos kiegészítő forrást juttatott az Országos Mentőszolgálatnak (OMSZ). Tavaly decemberben Szócska Miklós egészségügyért felelős államtitkár büszkén jelentette be, hogy hamarosan újabb helikoptert vásárolhatnak a légi mentők, így ismét lehet tartalék gépük.
Mártai István, az OMSZ 2010 őszén kinevezett főigazgatója első
interjújában is azt mondta, hogy hamarosan beszereznek egy tartalék gépet. Legutóbb júliusban érdeklődtünk, akkor Győrfi Páltól, az OMSZ kommunikációs és PR-igazgatójától a lap azt a választ kapta, hogy néhány napon belül közzéteszik a közbeszerzési pályázatot. Ez azonban máig nem történt meg, ezért ismét megkérdezték a mentőszolgálattól, hogy mikorra tervezik a kiírást. Azt a választ kapták, hogy „hamarosan", a tender ugyanis még előkészítés alatt áll. Arra a kérdésre viszont nem válaszoltak, hogy melyek lesznek a pályázat legfontosabb szempontjai.