Folyamatosan csökken a népegészségügyi termékadóval (neta) sújtott termékkör hazai fogyasztása.
„A piac 15–20 százalékkal zsugorodott" – tudta meg a Világgazdaság Online a korábban Chio Magyarország Kft-ként ismert, immár Intersnack Magyarország Kft. névre hallgató cégtől – írja a Világgazdaság – online.
A cég a tavalyihoz hasonló, 11 milliárd forint körüli árbevétellel számol az idén. A társaság termékeinek fogyasztását belföldön visszavetette a neta kivetése, ezt azonban ellensúlyozta a vállalat exportja, ugyanis a termelés volumenének mintegy háromnegyedét külföldre szállítják. Évente 14 ezer tonna árut állítanak elő, elsősorban sós pálcikát, sós perecet, kréker termékeket, valamint puffasztott árut. A győri gyár termelése az elmúlt időszakban folyamatosan emelkedett. A sütött snackeket és specialitásokat előállító üzem kapacitásbővülése mögött a termeléskoncentráció áll: a teljes régió ellátása a győri gyárból történik. Úgy tudni, hogy a neta miatt fogyasztók 10 %-a teljesen felhagyott a chips evéssel, pedig a sós ropogtatnivalók csak 1 százalékát teszik ki a lakosság sóbevitelének.
A csökkenést a kevés konzultáció után bevezetett neta okozta, ez kilogrammonként 15-40 %-kal növelte a ropogtatnivalók árait. A forgalomnak mindezek mellett az sem használt, hogy sok chipsfogyasztó megbélyegezve érzi magát a chipsadó kifejezés miatt – emelte ki Ágyai Szabó Gábor. A Chio piackutatási koordinátora leszögezte: értesülései szerint a hazai snack gyártók gondolkodtak ugyan a termékek receptúrájának megváltoztatásán, de végül szinte mindenki felhagyott a kísérletezéssel. A bizonytalan piaci helyzet miatt a Chio tulajdonosa, az Intersnack Csoport 2011 nyara óta a győri üzemében, semmilyen beruházást nem valósít meg.