Nem szállíthatók ki azok a gyógyszerek, amelyek egyedi azonosítójának státusza ellenőrzés vagy deaktiválás során inaktív.
A hamisított gyógyszerekről szóló irányelv által bevezetett gyógyszer-azonosítási szabályokat2019. február 9-től kötelezően alkalmazni kell az EU és az EGT területén. Magyarországon arendszer – az OGYÉI döntése alapján – több lépésben, fokozatosan került bevezetésre - közölte az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (OGYÉI). Az új eljárásrend 2023. február 9-től érvényes (a következő módosításig) - írja a Pénzcentrum.
2023. február 9-től a rendszerben keletkező riasztások esetén az alábbiak szerint kell eljárni a gyógyszerhatóság közlése szerint: a gyógyszertárakban nem adhatók ki a körülmények kivizsgálása – és a gyógyszertár belső eljárásrendje szerinti dokumentálás – nélkül azok a gyógyszerek, amelyekre vonatkozóan bizonyos rendszerüzenetek érkeznek (mint ismeretlen termékkód, ismeretlen sorozatszám, stb.). Amennyiben az emberi tévedés vagy technikai hiba igazolható és a hamisítás megalapozott gyanúja nem merül fel, akkor – a gyógyszertár belső eljárásrendje szerinti dokumentálás után – a gyógyszer kiadható. Viszont ha mennyiben az emberi tévedés vagy technikai hiba kizárható, és a hamisítás gyanúja megalapozottan felmerül, az érintett gyógyszert karanténba kell helyezni a rendszer által adott riasztási azonosító (Alert ID) egyidejű rögzítésével, és bejelentést kell tenni az OGYÉI-részére.
A gyógyszer-nagykereskedelmi engedéllyel rendelkezők feladatait is meghatározták: az (EU) 2016/161 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet 20. cikkében felsorolt esetekben az egyedi azonosító ellenőrzése kötelező, de az OGYÉI további önkéntes ellenőrzések elvégzését is kéri, legalább gyártási tételenként egy mintán, a nagykereskedő birtokában lévő valamennyi szerializált gyógyszer esetében. Nem szállíthatók ki azok a gyógyszerek, amelyek egyedi azonosítójának státusza ellenőrzés vagy deaktiválás során inaktív.
Ha a rendszer bizonyos gyanús jelzéseket ad, az érintett gyógyszert karanténba kell helyezni a rendszer által adott riasztási azonosító (Alert ID) egyidejű rögzítésével, és – az emberi tévedés, valamint technikai hiba kizárását követően – a bejelentést meg kell küldeni az OGYÉI-nek. Amennyiben bebizonyosodik, hogy személyi/technikai hiba történt, az ilyen eseteket nem szükséges az OGYÉI felé bejelenteni, de a riasztások kivizsgálását a gyógyszer-nagykereskedő belső eljárásrendje szerint dokumentálni kell. Más adatfeltöltési hibára vagy hamisításra utaló kódok esetében kizárólag az OGYÉI és a forgalombahozatali-engedély jogosult haladéktalan tájékoztatása mellett szállíthatók ki a gyógyszerek.
További részletek a Pénzcentrum cikkében.