A fiatalabb korosztály nehezebben mond le egészsége érdekében a kedvenc ételéről.
A chipsadó néven elhíresült népegészségügy termékdíj nagy izgalomban tartja az érintett gyártókat. A termékdíj mértéke adott, s hogy a pénztárnál ez mit jelent, arról is egyre többet szivárogtattak ki a cégek. Az adó miatt egyes kedvelt chipsekért 12,5 százalékkal, sőt, az egyikért 30 százalékkal többet kell fizetni. Literenként öt forinttal emelkedik a kólák, ugyanennyivel a gyümölcsitalok és a jeges teák ára.
Egy villámfelmérés a lakosság chipsadóhoz való viszonyulását vizsgálta. Az elemzők arra jutottak, hogy bár a magyarok nem egészségtudatosán vásárolnak, de árérzékenyek, így a termékdíj bevezetésével kevesebb magas zsírtartalmú nass és cukros üdítő fogy majd. A 18—64 éveseknek ugyanis 61 százaléka figyeli a leértékeléseket, és igyekszik minél olcsóbban kijönni egy-egy bevásárlás alkalmával; 71 százaléknak pedig az élelmiszer ára még a minőségénél is fontosabb.
A válaszokból kiderült, hogy bár az összetevőket a megkérdezettek kétharmada megnézi, csupán egyharmadukat befolyásolja a döntés során, mennyi a választott termék cukor-, só-, szénhidrát- vagy koffeintartalma. A nők körültekintőbbek, az árakat és az összetevőket is jobban figyelembe veszik, a férfiaknak viszont fontosabb az élelmiszerek minősége.
A korosztályokat nézve, az 55 éven felüliek vásárolnak tudatosabban: kedvenc ételeiket is könnyebben teszik félre, ha attól a krónikus betegségük miatt az orvosuk óvja őket.
Ezt erősítik dr. Varga Márta gasztroenterológus főorvos tapasztalatai is. - A fiatalabb korosztály nehezebben fogadja el, ha az egészsége érdekében le kell mondani a kedvenc ételéről, italáról. Az epések például nehezen állnak ellen a hagymás, fűszeres és csípős ételeknek, a refluxban szenvedők pedig a szénsavas üdítőknek és a sörnek — mondta a főorvos.