• nátha
    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Perel a Berlin-Chemie az összehasonlító reklám miatt

Lapszemle Forrás: Medical Online

Mi a helyzet a gyógyszerreklámokkal reklámjogi vagy épp reklámetikai szempontból.

Jogi lépéseket tesz a Berlin-Chemie miután a Teva Magyarország Zrt. a médiában és más módon (pl. szórólapok, plakátok) útján olyan reklámokat tesz közzé, amelyek összehasonlító állításokat tartalmaznak a Berlin-Chemie Prostamol Uno gyógyszere és a Teva Saballo gyógyszere között. A reklámokban elhangzik a Prostamol Uno neve és megjelenik dobozának képe is. A Berlin-Chemie a hivatkozott reklámokat jogsértőnek tekinti - írja a MedicalOnline.

Bár a jogszabály megengedi, az Európai Unió pedig még kifejezetten bátorítja is, a magyar piacon nem különösebben elterjedt megoldás az összehasonlító reklám. Az utóbbi hetekben és hónapokban azonban feltűnt néhány olyan kreatív reklám a piacon, ami ilyen-olyan módon feltűnést keltett. A MedicalOnline kiadójának szaklapja, a Kreatív megvizsgálta azt, mi a helyzet ezekkel a reklámokkal reklámjogi vagy épp reklámetikai szempontból.

Mit szabad és mit nem
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) egy 2011. novemberi szakmai prezentációja alapján összehasonlító reklámnak minősül az a hirdetés, amely közvetve vagy közvetlenül felismerhetővé tesz más, a reklámozóéval azonos vagy ahhoz hasonló tevékenységet folytató vállalkozást vagy a reklámban szereplő áruval azonos vagy ahhoz hasonló rendeltetésű árut. Mindemellett a reklám nem sértheti más vállalkozás vagy annak terméke jó hírnevét és a reklámozóknak tudniuk kell bizonyítani, hogy a reklámokban tett ígéretek, állítások megfelelnek a valóságnak.

A Saballo reklámszpotjában azt állítják, hogy a termék 23 százalékkal olcsóbb mint az azonos hatóanyagot tartalmazó Prostamol Uno. Az, hogy tudtunkkal eddig nem érkezett panasz a hirdetésre, nem jelenti, hogy nem is fog, de úgy tűnik, a márka megfelelően biztosította magát.

Szalai Mátyás, a Teva OTC márkamenedzsere a Kreatívnak elmondta, hogy azért döntöttek az összehasonlítás mellett, mert a növekedést nem a kategóriába újonnan belépő fogyasztók elérésében, hanem a Prostamol Unót fogyasztók megszólításában látták. „A szpot elkészítése során figyelembe vettük az összehasonlító reklámokra vonatkozó GVH iránymutatásokat, az azonos hatás orvosilag alátámasztott, a kedvezmény mértékét pedig egy éves, valós patikai értékesítések alapján számoltuk és hitelesíttettük. Meglepődnék, ha bármelyik hatóság a reklám levételére kötelezne minket." – fogalmazott a szakember.

A Saballo egy olyan típusú összehasonlítást készített el, amit a GVH iránymutatása egyértelműen támogat. „Önmagában az árak összehasonlítása nem vonja maga után a versenytárs hírnevének romlását, mivel az az összehasonlítás egyik legtermészetesebb módja" – áll a már említett tanulmányban. Fazekas Ildikót, az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) főtitkárát is megkérdezték a Saballo kapcsán, aki elmondta, hogy a Teva konzultált az ÖRT-vel a reklám előtt, és voltak is olyan észrevételei a testületnek, amit megfogadtak. Szerinte, mivel a fő hatóanyag és annak mennyisége teljesen megegyezik a két termék esetén, így a Saballo tulajdonképp biztosra ment ezzel a szpottal.