• nátha
    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Szemléletváltoztató igazodási pont

Lapszemle Forrás: Magyar Hírlap

A közigazgatásban dolgozóknak is hasznos lehet a sérült diákok jelenléte.

Nem csak a fogyatékos fiatalok beilleszkedését segíti a közelmúltban meghirdetett közigazgatási ösztöndíjprogram, hanem a közigazgatásban dolgozó munkatársakat is – mondta el lapunknak Balatoni Monika, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) társadalmi kapcsolatokért felelős államtitkára. Mint megírtuk, a KIM ösztöndíjprogramot írt ki gyakorlattal nem rendelkező, fogyatékos felsőoktatási hallgatók számára. A diákok három hónapon át szerezhetnek leendő képzettségüknek megfelelő szakirányú munkatapasztalatot minisztériumokban, erre az időszakra havi ötvenezer forintos ösztöndíjat kapnak – írja a Magyar Hírlap.

A program célja, hogy a gyakorlati tapasztalatszerzés támogatásával segítse a fogyatékos felsőoktatási hallgatók munkaerőpiacon való elhelyezkedését. Az ösztöndíjprogram – hasonlóan a már ismert Magyar Közigazgatási Ösztöndíj programhoz – a közigazgatás iránt elhivatott fiatalokat várja. A felsőoktatásban jelenleg több mint kétezer fogyatékossággal élő fiatal tanul, közülük most húszan kapnak ösztöndíjat. A gyakorlatra jelentkező diákoknak komoly és bátor lépést kell megtenniük, amikor számukra ismeretlen közegbe kerülnek. Biztatásra és támogatásra van szükségük, hogy megtalálják a helyüket. Ezt vállalták azok az önként jelentkező, megfelelő előképzettségű és nyitott kormánytisztviselők, akik érzékenyítő felkészítés után már mentorként segítik a gyakorlatra jelentkező hallgatókat. Balatoni Monika szerint a szellemi és fizikai akadálymentesítésnek mostanra már természetesnek kell lennie, és a politikusoknak élen kell járniuk ebben.

A közigazgatási tárcánál készen állnak a diákok fogadására, és számítanak arra is, hogy a jelenlétük kedvezően hat majd mindannyiukra. A program kidolgozásában fogyatékos fiatalok vettek részt, Markos Ádám, Weisz Fanni és Szentgáli-Tóth Boldizsár. Utóbbi vak, és amikor telefonon érdeklődött, hogyan juthat el a minisztériumba, kérte, hogy a kollégák menjenek ki elé a metróhoz. Akkor szembesültek azzal, hogy a látóknál bevált tájékozódási pontok neki semmit nem mondanak, máris tanultak valami fontosat. Sokan nem tudják, hogyan viselkedjenek, ha az utcán, a boltban, a hivatalban fogyatékos emberrel találkoznak, ilyenkor ezért frusztrációt élnek át. De tágul a világuk, és megszűnik a feszültség, amint megismerik egymást. Így tehát az ösztöndíjprogram nemcsak a fogyatékos fiatalok beilleszkedését segíti, hanem megváltoztatja a közigazgatásban dolgozók szemléletét is.

Balatoni Mónika hozzáfűzte: bár egyelőre csak a versenyszférában hangsúlyozzák, de a közigazgatásban is nagy szükség van a csapat- és a versenyszellemre. A programmal ebben is szeretnének példát mutatni, hogy a fogyatékos embereket be lehet, és be kell vonni a mindennapi tevékenységekbe. Tervezik, hogy ezentúl évről évre meghirdetik a programot, mert láttatni szeretnék, hogy a fogyatékossággal élő fiataloknak érdemes tanulniuk, a szülőket pedig meg akarják győzni arról, hogy ebben támogassák őket.