A gyógyszeripar jövőjét élik fel a rövid távú megtakarítások.
A gyógyszeripart érintő legnagyobb problémának a tervezhetőség és átláthatóság hiá-nyát látja Christophe Gourlet, a Sanofi magyarországi vállalatának vezérigazgatója, aki szerint hosszú távon az egészségügy nem költséget, hanem befektetést jelent.
A legutóbbi hírek szerint leépíti kutatás-fejlesztési tevékenysége egy részét Magyarországon a Sanofi. Mennyiben jelent visszalépést ez a döntés az itteni jelenlét szempontjából? - tette fel a kérdést a Napi Gazdaság.
− A Sanofi magyarországi tevékenysége számos területet fed le, a kutatás-fejlesztés (k+f), logisztika, gyártás mellett a kereskedelmet, a generikus és az otc (over the counter, azaz vény nélkül kapható) gyógyszerek piacát is. A k+f átalakítását a globális stratégia változása tette szükségessé. Az új termékek kifejlesztése, engedélyeztetése és piacra vezetése egyre nagyobb költségekkel jár, az elmúlt tíz évben e tételek mintegy kétszeres mértékre emelkedtek. Emellett a k+f időtartama is jelentősen nőtt, egyre kevesebb új molekula kerül a piacra, a szabá-lyozó hatóságok biztonsági elvárásai pedig mind nagyobbak. Mindezt kiegészítik a gazdasági válság hatásai, az országok növekvő költségvetési hiánya, illetve a Sanofi utóbbi időszakbeli vállalatfúzióinak és -felvásárlásainak hatásai. A változás egyben azt is jelenti, hogy a korábbiakkal ellentétben a társaság nyitottabbá válik a külső innovációs partnerekkel való együttműködésre.
A vállalat világszerte négy központot (hubot) hoz létre. Magyarországon az eddigi hármas k+f struktúra − felfedező kutatás, fejlesztés és klinikai tesztek − első pillérét érintik a változások, ezzel egy időben pedig a második, fejlesztési láb erősítését tűztük ki célul, a klinikai vizsgálatokat például egyáltalán nem érinti az átszervezés. Számos kérdés még nyitott, mivel az implementáció csak most kezdődik el és a tervek szerint jövőre fejeződik be. A változás nem érinti a magyarországi cégek eredményeit, mivel az itteni k+f egység eddig is a globális hálózat részeként működött. A felfedező kutatás és a valós forgalmat generáló termék megjelenése között jellemzően 8-10 év is eltelik. - mondta el a vezérigazgató. A fejlesztési fázis ugyanakkor már közelebb áll a kereskedelmi forgalomba kerülő készítményekhez. Az átalakításban érintett területen mintegy 160 ember dolgozik Magyarországon, az azonban egyelőre nem ismert, hogy a döntés mekkora elbocsátással jár.