• nátha
    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

A szolgáltatók belső minőségügyi rendszeréről

Szakmai témák, ajánlások

Az egészségügyi miniszter irányelve az egészségügyi szolgáltatók belső minőségügyi rendszeréről, azok követelményeiről. (Az 1997. évi CLIV. törvény 247. §-a (2) bekezdésének k) pontjának végrehajtásához).

Az irányelv célja

Ezen irányelv az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény az egészségügyről 121. §-a által előírt belső minőségügyi rendszer kialakításához ad iránymutatást.

Az irányelv alkalmazási területe
Kiterjed az Eütv. 3.§-ának g) pontjában meghatározott egészségügyi intézményekre.
Fogalom meghatározások
a) beszállító: a szolgáltatás nyújtásához igénybevett szellemi és nem szellemi termékek szállítója
b) betegelégedettségi vizsgálat: az ellátottak véleményének felmérése az igénybevett egészségügyi szolgáltatásról szóbeli vagy írásbeli megkérdezés alapján
c) eredményesség: napi ellátási körülmények között elért egészségi eredmény szintje
d) érdekelt fél: az a személy vagy csoport, aki vagy amely érdekelt a szervezet működésében vagy sikerében
e) értékelés: valamely egészségügyi szolgáltatás, program elemzése a célok (hatékonyság, eredményesség, megfelelősség, hozzáférhetőség) szempontjából, valamint az elemzésből származó eredményekre támaszkodó következtetések megfogalmazása
f) folyamat: az egészségügyi ellátás során megtörténő események összessége
g) hatékonyság: a szolgáltatás eredménye és a szolgáltatás nyújtásához felhasznált források aránya
h) hatásosság: ideális ellátási körülmények között elérhető egészségi eredmény szintje
i) intézményi eljárási utasítás: az intézményi gyakorlatot leíró, azaz az aktuálisan végzett meghatározott egészségügyi ellátás, továbbá a kiszolgáló és menedzseri folyamatok elvégzéséhez szükséges események, tevékenységek rendszerezett listája
j) indikátor: Az egészségügyi ellátás során előforduló események mennyiségi mérőszáma, amely felhasználható az ellátás minősége, a lakosság egészségi állapota és az egészségügyi ellátó rendszer mérésére, értékelésére
k) jövőkép: az intézmény hosszabb távú helye és szerepe a változó környezetben az érintettek szempontjából.
l) küldetési nyilatkozat: írott megnyilvánulás az intézmények céljainak és a kapcsolódó feladatok meghatározására
m) minőség: az egészség megőrzésében, helyreállításában és fenntartásában résztvevők által kinyilvánított olyan értékítélet, amely az elvárható igények megvalósulásának mértékét fejezi ki, a megvalósulás mértéke minden egyes komponens tekintetében az arra jellemző mutatóval írható le
n) minőségfejlesztés: az intézményen belüli tevékenységek és folyamatok hatékonyságának és hatásosságának növelése annak érdekében, hogy további hasznot hozzanak mind az intézmény, mind az érdekelt felek számára
o) minőségpolitika: az intézmény minőségre vonatkozó, az intézmény vezetése által hivatalosan megfogalmazott és kinyilvánított általános szándék, irányvonal
p) stratégiai terv: az intézmény belső erősségeit és gyengeségeit, a külső környezet támogatottságát és fenyegetettségeit figyelembe vevő, hosszabb távra szóló menedzseri tervezés valamely jövőkép elérése érdekében
r) szakmai irányelv: olyan szisztematikusan kifejlesztett állásfoglalás sorozat, amely tudományos bizonyítékokra (evidenciákra) és/vagy szakértői véleményekre támaszkodva jól meghatározott ellátási körülmények fennállása esetén, speciális betegkörre vonatkozóan tesz javaslatot az ellátás egyes lépéseire mind az ellátók, mind az ellátottak számára
s) tudományos bizonyítékokon alapuló orvoslás: az érvényes és elérhető kutatási eredményekre támaszkodó orvosi döntéshozatal


Alapelvek

- szektorsemlegesség

A tulajdoni formától függetlenül valamennyi, a törvény által meghatározott egészségügyi szolgáltató esetében érvényes.
- áttekinthetőség, nyilvánosság
A rendszerelemek és a tanúsítási kritériumok minden érintett fél (ellátó, igénybevevő, finanszírozó, tulajdonos) számára értelmezhetőek és áttekinthetőek, lehetőséget adnak a belső felülvizsgálatok elvégzésére és a megfogalmazott elvárások teljesítésének értékelésére.
- fokozatos megvalósítás
A minőségügyi rendszer kiépítése és fejlesztése szolgálja a szolgáltatások minőségének valódi javulását és reális gazdaságilag, szakmailag megvalósítható célokat tűz ki az intézmény felé

I. Az intézmény minőségügyi rendszerének kiépítéséhez és működtetéséhez szükséges:
a) az irányító, koordináló vezetői döntések meghozatala,
b) humán erőforrások biztosítása,
c) tárgyi és pénzügyi feltételek megfelelő biztosítása és felhasználása,
d) a szolgáltatási folyamatok tervezése, működtetése, értékelése és fejlesztése,
e) kapcsolattartás az érdekelt felekkel.

A I. (a) pontjában foglaltak megvalósítása érdekében az intézmény vezetése:
a) biztosítja a külön jogszabályok szerint az egészségügyi szolgáltatás nyújtására jogosító működéshez szükséges érvényes dokumentumokat,
b) biztosítja a külön jogszabály szerint az egészségügyi szolgáltatás nyújtásához szükséges szakmai minimumfeltételeket,
c) kidolgozza az intézményi eljárási utasításokat, különösen az orvosi, ápolási tevékenységek és a hotelszolgáltatás területére,
d) meghatározza a küldetési nyilatkozatot és a minőségpolitika kialakításában szükséges szerepvállalást,
e) meghatározza a szolgáltatáshoz tartozó legfontosabb feladatokat, a felelősséget és hatásköröket,
f) gondoskodik a belső minőségügyi rendszer működtetéséért, ellenőrzéséért, a hibajavító tevékenységért és a folyamatos minőségfejlesztéséért felelős személy(ek) kinevezéséről,
g) részt vesz a minőségügyi rendszer kulcsfolyamatainak kidolgozásában, bevezetésében, működtetésében, ellenőrzésében és folyamatos fejlesztésében,
h) értékeli az egészségügyi szolgáltatói tevékenység szakmai, gazdasági és műszaki eredményeit,
i) bevonja az érdekelt feleket a minőségpolitika, a minőség javításával kapcsolatos célok és a stratégiai terv kialakításába,
j) tartja a kapcsolatot a felügyeleti szervekkel és szakmai szervezetekkel,
k) folyamatosan felülvizsgálja és értékeli a minőségügyi rendszer hatékonyságát,
l) biztosítja a minőségügyi rendszer működtetéséhez szükséges belső- és külső információáramlást.

Az I. (b) pontjában foglaltak teljesítése érdekében az intézmény vezetése:
a) megtervezi, szervezi és fejleszti a humán erőforrásokat,
b) ha jogszabály másként nem rendelkezik, meghatározza a munkakörök betöltéséhez szükséges feltételeket,
c) meghatározza a munkatársak feladatait, felelősség- és hatáskörét, az érdekeltségi rendszerét,
d) biztosítja a munkatársak folyamatos szinten-tartó képzését és rendszeres továbbképzését,
e) elismeri és motiválja a munkatársak tevékenységét,
f) biztosítja a munkatársak egészségvédelmét szolgáló munkakörülményeket,
g) szabályozza és működteti a belső kommunikációs rendszert,
h) kialakítja a munkatársak elégedettségének megismerését szolgáló rendszert,
i) meghatározza a munkatársak tevékenységének értékeléséhez használt mutatókat, és azok alapján értékeli a tevékenységüket,
j) értékeli és fejleszti a humán erőforrással való gazdálkodást.

Az I. (c) pontjában foglaltak érdekében az intézmény vezetése biztosítja:
a) a pénzügyi erőforrásokkal való gazdálkodást,
b) az egészségügy tárgyi erőforrásaival való gazdálkodást,
c) az építménnyel, infrastruktúrával, kommunális hálózattal és háttérszolgáltatói berendezésekkel/eszközökkel való gazdálkodást,
d) folyamatosan felülvizsgálja a beszállítók termékeivel szemben támasztott minőségi követelmények érvényesülését.

II. Az intézmény vezetése a minőségfejlesztés érdekében:
a) az orvosi, ápolási tevékenységet (betegfelvétel, diagnosztika, alap- és kiegészítő terápia, gyógyszerellátás, betegelbocsátás, stb.) és a hotelszolgáltatást korszerűsíti,
b) az intézmény tárgyi és személyi feltételeinek megfelelően alkalmazza a szakmai irányelveket,
c) biztosítja az infekció kontroll és a gyógyszerterápiás bizottság működését,
d) tervezi, rendszeresen felülvizsgálja és fejleszti az egészségügyi és háttérszolgáltatás folyamatait,
e) biztosítja a betegek jogainak érvényesülését, a betegek személyes adatainak védelmét, a tájékoztatás megfelelőségét,
f) folyamatosan elemzi és felhasználja a munkatársak elégedettségre vonatkozó véleményét,
g) szabályozza a betegek egészségügyi szolgáltatással kapcsolatos véleményének megismerésére vonatkozó folyamatot,
h) biztosítja a külön jogszabályok szerinti dokumentációs kötelezettség ellátását és az egyéb szolgáltatói dokumentumok kezelését,
i) kialakítja és szükség esetén alkalmazza a szolgáltatások nyújtását veszélyeztető helyzetek megelőzésére, elhárítására vonatkozó stratégiai tervet.

III. A belső minőségügyi rendszer értékelése keretében az intézmény vezetése legalább évenként értékeli:
a) az egészségügyi szakmai folyamatok és tevékenységek teljesítménymutatóit és minőségi indikátorait,
b) a háttérszolgáltatások eredményeit,
c) a munkatársak teljesítményét, képzését és továbbképzését,
d) a szolgáltatás műszaki-technikai feltételrendszerét,
e) a beszállítók szolgáltató tevékenységét,
f) az érdekelt felekkel tartott kapcsolatokat,
g) a gazdasági-pénzügyi tevékenység eredményeit,
h) az egészségügyi szolgáltatás hatékonyságát,
i) a betegelégedettségi vizsgálat eredményét.

Az intézmény vezetése az értékelés eredményét beépíti a minőségfejlesztési rendszerbe.

Az irányelv érvényessége: 2003. december 31.
Az irányelvet kétévente az Egészségügyi Minisztérium felülvizsgálja.