Megszűnik a papíralapú, hatpéldányos, indigós halottvizsgálati bizonyítvány, az ügyintézés gyorsabbá és egyszerűbbé válik.
Az Elektronikus Halottvizsgálati Bizonyítvány, eHVB rendszer bevezetésével hazánkban megvalósul a halálozással és halálok megállapításával kapcsolatos közigazgatási és egészségügyi folyamatok elektronizálása. Az európai uniós forrásból megvalósuló rendszerben megszűnik a papíralapú, hatpéldányos, indigós halottvizsgálati bizonyítvány, az ügyintézés gyorsabbá és egyszerűbbé válik.
A halottvizsgálati bizonyítványok elektronikus kiállításának, tárolásának, hozzáférésének és feldolgozásának – adatvédelmi jogszabályoknak is megfelelő – keretrendszere Magyarországon korábban nem állt rendelkezésre. A folyamat időigényes, költséges, sokszor megbízhatatlan volt, ezzel szemben az Országos Kórházi Főigazgatóság hiánypótló fejlesztésével a jövőben az eljárás hatósági szereplői egységes, zárt rendszerben érik el az adatokat és a szükséges űrlapokat a gyorsabb és hatékonyabb ügyintézés érdekében.
Az adatintegráció biztosítja a gyors, biztonságos, átlátható információcserét, kiküszöböli a redundáns adatkezelést, ami összességben az adminisztratív terhek csökkentését szolgálja. Az Elektronikus Halottvizsgálati Rendszer nagy segítség a közigazgatásban dolgozóknak, valamint új lehetőségeket nyit bizonyos kutatási területeken és hatással van a lakosság mindennapi életére is.
Az új rendszerben rögzített adatok megbízhatóak, a Központi Statisztikai Hivatal rendszerével történő integráció miatt a nemzetközi statisztikai és népegészségügyi szervezetek módszertani elvárásai szerint könnyen csoportosíthatók, szűrhetőek, ezáltal lehetővé válik az adatok összefüggéseinek tudományos elemzése.
Az eHVB a lakosság számára is számos pozitív változást hoz. Amennyiben a hozzátartozó igényli, a hitelesítő orvos részéről digitálisan aláírt halottvizsgálati bizonyítvány megküldhető elektronikus úton, az ügyfélkapun keresztül. Az ország bármely pontján – lakóhelytől függetlenül – személyesen igényelhető és átvehető a halottvizsgálati bizonyítvány hiteles másolati példánya a kormányablakokban, valamint a fővárosi és megyei kormányhivatal népegészségügyi feladatkörében eljáró járási (kerületi) hivataloknál. Az új rendszer bevezetésével megszűnik a papíralapú, hatpéldányos, indigós halottvizsgálati bizonyítvány. Ügyintézés során a hozzátartozónak nem kell magánál tartania a dokumentumokat, hiszen a folyamat minden szereplője (orvos, anyakönyvvezető, hivatali dolgozó) az eHVB rendszerből éri el a szükséges információkat, így az eljárásnál csak az elhunyt adatait kell megadni.
Az eHVB rendszer a KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2017-00051 azonosító számú, „Az egészségügyi ellátási rendszer pénzügyi irányítási és közigazgatási funkcióinak megújítása” elnevezésű projektben került kifejlesztésre, a megvalósításhoz szükséges forrást a Széchenyi 2020 program biztosította az Európai Szociális Alap vissza nem térítendő támogatásával.
További információ elérhető az Országos Kórházi Főigazgatóság honlapján.