Csip-csup panasz nincs. Egy pesti nőgyógyászt több betege is megvádolt egy tévéműsorban, hogy szexuális
légyottot kért a vizsgálatokért cserébe. Dr. Mina András betegjogi képviselő szerint egyre gyakoribb, hogy a
panaszok hamarabb kerülnek a nyilvánosság, semmint az érintett egészségügyi intézmények illetékesei elé –
olvasható a Szabad Föld – online oldalán.
A panaszkultúra alapvető feltétele: megkérdezik a másik felet is, lehetővé téve, hogy elmondhassa az
álláspontját – áll értetlenkedve az említett eset előtt Mina doktor. Az Országos Betegjogi, Ellátottjogi,
Gyermekjogi és Dokumentációs Központot (OBDK) éppen a betegeket érintő és helyben is orvosolható
panaszok kivizsgálására hozták létre 2012-ben. Amikor a betegek bekerülnek a kórházba vagy a
rendelőintézetbe, minőségi szolgáltatásra számítanak. Az egészségügyben azonban az emberi erőforrás, a
pénzeszközök, a gyógyszer, időnként az ismeret is csak korlátozottan áll rendelkezésre.
A betegjogi képviselők segítenek az ellátás során fellépő félreértések, konfliktusok rendezésében. A
beteget írásbeli meghatalmazás alapján képviselhetik, ügyében eljárhatnak az egészségügyi szolgáltatónál
és a fenntartójánál, illetve az illetékes hatóságoknál. A betegjogi képviselő elérhetőségét valamennyi
egészségügyi intézményben kötelezően ki kell függeszteni. Ők nem feltétlenül orvosok vagy jogászok, de
a hatékony munkához elengedhetetlen, hogy az egészségellátás és -szervezés területén legalább hároméves
gyakorlati tapasztalattal rendelkezzenek, ismerjék e szervezetek működését – magyarázta dr. Mina András.
Amikor egy panaszos felkeres – folytatta a szakember –, megnézem, jogosult vagyok-e eljárni az ügyében.
Jó, ha a beteg határozza meg, hogy váratlan helyzetekben kik hozhatnak döntést az ellátásáról, kiket zár ki
egészségügyi adatainak megismeréséből. Az orvosi titoktartáshoz való jogot szem előtt tartva, a törvény
tájékoztatási lehetőséget adhat olyan családtagok – például a tartásra kötelezett gyermek – számára is,
akikkel a beteg esetleg nem ápol jó kapcsolatot, de otthoni gondozása, ellátása érdekében ez mindenképpen
szükséges.
Amennyiben a panasz konkrét esetre vagy kórházi osztályra vonatkozik, szétnézek az intézményben,
betekintek az orvosi dokumentációba, kérdéseket intézek mindazokhoz, akiknek a páciens ellátásához
köze volt. A legtöbb panasz a kezeléseket követően érkezik. Ugyan ki merne szót emelni mindaddig, míg a
megvádolt orvoshoz a későbbiekben is vissza kell járni? Csip-csup panasz nincs, a megoldás pedig mindig
személyre szabott. A jogorvoslat a panaszosok számára ingyenes – mondta Mina doktor, hozzátéve azt is,
a betegjogokkal egyébként sokszor nem csak a páciensek, hanem az orvosok sincsenek tisztában. Sokkal
több jogi ismeretre volna szükségük. Ügyvédek sora állt rá a műhibaperekre, ezért az OBDK ez évtől több
orvosegyetemmel is együttműködést köt, hogy betegjogi ismereteket adhasson át a medikusoknak.
Az egészségügyben dolgozóknak is érdeke, hogy a konkrét esetekből levont tanulságokból okulva a későbbi
károkat vagy kártérítési pereket megelőzhessék. Ha nem következik be komoly egészségkárosodás, a
panaszosok többnyire megelégszenek a kimerítő magyarázattal vagy a bocsánatkéréssel. Senkinek nem kell
attól tartania, hogy a későbbiekben hátrány éri a panasztétel miatt – mutatott rá a szakértő.
Forrás: Szabad Föld – online
http://www.szabadfold.hu/csalad/ki_merne_panaszt_tenni_amig_kezelesre_jar_a_megvadolt_orvoshoz