A panaszok hamarabb kerülnek a nyilvánosság, semmint az érintett egészségügyi intézmények illetékesei elé.
Egy pesti nőgyógyászt több betege is megvádolt egy tévéműsorban, hogy szexuális légyottot kért a vizsgálatokért cserébe. Dr. Mina András betegjogi képviselő szerint egyre gyakoribb, hogy a panaszok hamarabb kerülnek a nyilvánosság, semmint az érintett egészségügyi intézmények illetékesei elé – olvasható a Szabad Föld – online oldalán.
A panaszkultúra alapvető feltétele: megkérdezik a másik felet is, lehetővé téve, hogy elmondhassa az álláspontját – áll értetlenkedve az említett eset előtt Mina doktor. Az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központot (OBDK) éppen a betegeket érintő és helyben is orvosolható panaszok kivizsgálására hozták létre 2012-ben. A betegjogi képviselők segítenek az ellátás során fellépő félreértések, konfliktusok rendezésében. A beteget írásbeli meghatalmazás alapján képviselhetik, ügyében eljárhatnak az egészségügyi szolgáltatónál és a fenntartójánál, illetve az illetékes hatóságoknál. A betegjogi képviselő elérhetőségét valamennyi egészségügyi intézményben kötelezően ki kell függeszteni.
Amennyiben a panasz konkrét esetre vagy kórházi osztályra vonatkozik, szétnézek az intézményben, betekintek az orvosi dokumentációba, kérdéseket intézek mindazokhoz, akiknek a páciens ellátásához köze volt. A legtöbb panasz a kezeléseket követően érkezik. Ugyan ki merne szót emelni mindaddig, míg a megvádolt orvoshoz a későbbiekben is vissza kell járni? Csip-csup panasz nincs, a megoldás pedig mindig személyre szabott. A jogorvoslat a panaszosok számára ingyenes – mondta Mina doktor, hozzátéve azt is, a betegjogokkal egyébként sokszor nem csak a páciensek, hanem az orvosok sincsenek tisztában. Sokkal több jogi ismeretre volna szükségük. Ügyvédek sora állt rá a műhibaperekre, ezért az OBDK ez évtől több orvosegyetemmel is együttműködést köt, hogy betegjogi ismereteket adhasson át a medikusoknak.