• nátha
    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

A jelmezviselés szociálisan érzékenyebbé tesz

Egészségmagazin Forrás: Weborvos

A hercegnő- és a boszorkányjelmez volt a mai anyukák egykori kedvence.

Maradandó emlék a farsangi jelmez, a felnőttek több mint fele ma is szívesen beöltözne farsangkor, de tízből mindössze egy magyar teszi ezt meg ténylegesen. Emlékeik szerint gyermekkorukban a mai nők harmada hercegnőnek vagy boszorkánynak öltözött, míg a fiúk ugyanilyen arányban öltöttek tűzoltó-, rendőr-, katona- vagy cowboyjelmezt. A farsangi maszkabál azonban nemcsak egy szép gyermekkori emlék, kedvező pszichológiai hatása a gyermekek személyiségfejlődésére megkérdőjelezhetetlen.

A REGIO JÁTÉK megbízásából készült reprezentatív kutatás szerint a magyar felnőttek csaknem fele (44%) a mai napig szívesen emlékszik vissza gyerekkori farsangi jelmezeire. A jelmezbál különösen a kislányok számára jelentett nagy élményt, a nők 51%-a szeretett beöltözni, míg a 30 éven aluliak 54%-a idézi fel szívesen a jelmezes események emlékét.

A felejthetetlen jelmezek között a nők fele a hercegnő, a tündér, a balerina, a boszorkány, valamint a különböző mesékben gyakran előforduló állatok (cica, kutya, katica stb.) jelmezeire szavazott gyermekkorában. A férfiak kedvence a tűzoltó, rendőr, katona és hasonló klasszikus foglalkozások, ezt követik a cowboy- és az állatjelmezek, de nem sokkal maradt le a kalóz sem. A bohóc- és a rémisztőbb maskarák (szellem, vámpír, ördög stb.) nemtől függetlenül népszerűtlenek voltak, a válaszadók alig egy százaléka emlékszik arra, hogy kedvencként viselte volna ezeket.

Jelmez receptre – az orvosok is ajánlják

A REGIO JÁTÉK munkáját segítő szakember, Varga Judit klinikai gyermek-szakpszichológus szerint a beöltözés fejlesztő hatással van a gyermekek képzeletére, kommunikációs készségeikre és társas kapcsolataik fejlődésére is. „A szerepjátékot gyakran alkalmazzuk terápiás célokra is. Egy jelmez viselésével a gyerekek belső vágyaikat eleveníthetik meg, és szabadon azonosulhatnak a viselt karakter általuk érzékelt személyiségjegyeivel." A szakember azt is hozzátette, hogy nem szükséges a tökéletességre törekedni, már egy-egy – a gyermek szemében fontos – kiegészítő is elegendő ahhoz, hogy azonosuljanak egy karakterrel.

Varga Judit arra is felhívta a figyelmet, hogy a farsangra való készülődés a mai napig fontos közös program egy család életében. Bár régebben a saját jelmez készítése volt a gyakoribb, mára ez már nem jellemző. Azonban a jelmez kitalálása, közös megvétele, felpróbálása hasonlóan pozitív élményt jelent a gyermeknek. A szülőknek pedig nem kell tartaniuk attól sem, hogy azonos jelmez esetén a gyermekek versenyeznek egymással (ki a szebb tündér, jobb cowboy), hiszen ez a mindennapokban is folyamatosan megfigyelhető, természetes jelenség.

A jelmezek egyébként nem csak a gyerekek között hódítanak, a kutatás eredményeiből az is kiderült, hogy a felnőttek 56%-a ma is szívesen beöltözne egy-egy összejövetel alkalmával. Érdekes adat ugyanakkor, hogy közülük csupán 10% azok aránya, akik erre valóban vállalkoznak.

Az adatok a REGIO JÁTÉK megbízásából az NRC piackutató 2015 januárjában végzett, a 18‒59 éves hazai lakosság körében készült, többszörösen rétegzett online kérdőíves felméréséből származnak, 1200 fős reprezentatív adatfelvétellel.