A bőrgyógyászat tipikusan olyan terület, amelynek jelentős átfedése van a laikus kozmetológiával, esztétikával, és ezért is rengeteg a tévhit, az álhír.
„Ma már szinte természetes, hogy a páciensek nagy része szeretne szerepet vállalni a saját kezelésében.” Dr. Gyulai Rollanddal, a Pécsi Tudományegyetem Bőr-, Nemikórtani és Onkodermatológiai Klinikájának tanszékvezető professzorával, a Magyar Dermatológiai Társulat hamarosan leköszönő elnökével beszélgetett a szakmai szervezet új céljairól a MedicalOnline.
A Társulat törekvése a laikus kommunikáció fejlesztése. Miért választották ezt az irányt?
Nem teljesen új keletű a társaságnak ez a törekvése, korábban is figyelmet fordítottunk a laikusok tájékoztatására. A még nagyobb hangsúlyt az indokolja, hogy az utóbbi néhány évtizedben nagyon sokat változott a szakma. A bőrgyógyászat tipikusan olyan terület, amelynek jelentős átfedése van a laikus kozmetológiával, esztétikával, és ezért is rengeteg a tévhit, az álhír, a dezinformáció és a nem megfelelő ismeret, aminek adott esetben súlyos következményei lehetnek. A másik ok, hogy a szakma nagyon átalakult. Rezidens koromhoz képest szinte már rá sem lehet ismerni a bőrgyógyászatra, ma már mást gondolunk, más szereket alkalmazunk, és ezt a szemléletet át kell adni. Az elmúlt évtizedekben sok betegségnek megismertük az okát, a terápiáját, van hatékony gyógyszer a kezünkben, ezekről a nagyközönség, de gyakran még az érintettek sem tudnak. A bőrgyógyászat ráadásul népbetegségeket is magában foglal, például a szexuális úton terjedő betegségeket és a bőrdaganatokat. Ezekről kötelességünk hitelesen, megbízhatóan és széles körben informálni a laikusokat.
Milyen eszközöket vesznek ehhez igénybe?
A korábbiaktól eltérő, új megközelítést alkalmazunk. Sok területen régebben is folytattunk már kampányokat részben saját eszközeinkkel, részben gyógyszercégekkel, társadalmi csoportokkal együttműködve. Ezeket most koherens, egységes kampányba foglaljuk össze, ami az egész éven át fog ívelni, igazodva a szezonális információigényekhez. A felhasznált csatornákat a célcsoportokra szabjuk. A bőrdaganatok felismerésének és kezelésének fontosságáról a 60 évesnél idősebbeknek, az esztétikai kérdésekről inkább a nőknek és a fiatalabbaknak, a szexuális úton terjedő betegségekről a még fiatalabbaknak készítünk majd tájékoztatókat. A kampányt egy kommunikációs ügynökség segítségével bonyolítjuk le, az üzenetek pontosságát és szakmaiságát a Magyar Dermatológiai Társulat biztosítja.
A teljes interjú a MedicalOnline-on olvasható.